Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Vacature: we zoeken een klantgerichte officemanager. Iets voor jou?

Zo communiceer je glashelder

Communicatie is essentieel in het meekrijgen van mensen. Een handig hulpmiddel hierbij is driedimensionaal communiceren. We leggen je uit wat dat is, en hoe je het gebruikt. 

Bron: ‘Hoe krijg je ze zover’ van Jan van Setten

Eendimensionaal

Eendimensionaal communiceren ken je vast. Het is het meedelen van keuzes en beleid. Medewerkers krijgen de kans niet om mee te gaan in het proces dat eraan vooraf ging. Het zorgt vaak voor weinig betrokkenheid en veel weerstand.  

Wat werkt dan wel?

Om mensen maximaal mee te krijgen is driedimensionale communicatie een goed hulpmiddel. Dat werkt als volgt: 

  1. Je legt duidelijk je visie uit. Waar komt je idee tot verandering/verbetering uit voort?
  2. Je laat zien tot welke keuzes je bent gekomen, op basis van je visie. Wat is de aanleiding en achtergrond van je keuze?  
  3. Je maakt de gevolgen duidelijk. Zowel de positieve als de ‘te managen’ consequenties. Hoe wordt je organisatie of afdeling beter van deze verandering? Wat is daarvoor nodig?

En dan?

Check dan de betrokkenheid van je mensen. Hoe beter jij weet hoe het met de betrokkenheid zit, hoe makkelijker je ze de juiste kant op helpt.

Hoe check je die betrokkenheid?

Vraag wie je verhaal begrijpt, maar niet gelooft. Vraag ook wie je verhaal wél gelooft. Wat zijn voor hen de motieven om erin te geloven? Vraag daarna of dit motieven kunnen zijn voor degenen die er nog niet in geloven.

Op deze manier laat je je helpen door degenen het begrijpen. Van teamgenoten nemen medewerkers immers sneller iets aan.  Zo creëer je betrokkenheid en ga je sámen dezelfde kant op. 

Meer van deze handige tips?

Kom dan naar de Dag van de KAM-professional met Jan van Setten. Jan is dé expert op het gebied van mensen ‘mee’ krijgen. Aan het eind van de dag ga je met concrete acties naar huis. Check hier het programma van de dag.

Ook interessant…