Alles is communicatie

23 november 2018

‘Alles is communicatie’. Dat was het thema vrijdagmorgen 16 november. Te gast waren onze klanten op de schitterende locatie van Kasteel De Vanenburg in Putten.

Het herfstzonnetje scheen heerlijk, de deelnemers waren enthousiast en betrokken. Ingrediënten voor een succesvol klantevent.

Ingrid Nagel wist – samen met Janneke Hart – iedereen zo te boeien dat de deelnemers op het puntje van hun stoel zaten.

‘Alles is communicatie’. En ook al zeg je niks, toch communiceer je. Een aantal interessante uitspraken op een rijtje:

  • “The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.” (Stephen R. Covey)
  • “I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel. (Maya Angelou)
  • Wie vergeet zich voor te bereiden, bereidt zich voor vergeten te worden

Ingrid weet met een praktisch ABCDE in communicatie, handvaten te geven om een relatie sterker te maken:

  • A – Aandacht
  • B – Begrip
  • C – Complimenten
  • D – Doorvragen
  • E – Erkenning

Een echte eye-opener is ons onbewuste ‘filtersysteem’. Bij communicatie is het handig om te beseffen dat drie filters van belang zijn om de kwaliteit van communicatie te versterken:

  • 1. Vertrouwen
  • 2. Respect
  • 3. Nut

Dit te beseffen maakt ineens duidelijk waarom het ene gesprek zoveel beter gaat dan het andere.

LSD in gesprekken kennen we vaak als Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Ingrid maakt hier ‘Doorgronden van, een mooie verdieping in het luisteren!

Het leuke van deze masterclass was de interactieve opzet met veel experimenten waarbij je als deelnemer zelf bewust meemaakt en voelt wat het met je doet.

Voor herhaling vatbaar!

>> Download de hand-out

>> Download de samenvatting

Interessante links:

 

 Meer interessante talks op TED

 

                   



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers