Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Gebruik je opleidingsbudget van 2024 voor een training in 2025. Lees hier hoe dat werkt. 

Preventiemedewerker: taken, bevoegdheden en alles wat je moet weten

Alles – maar dan ook álles – wat je moet weten over de preventiemedewerker

Maak jij binnenkort een carrièreswitch – of breid je je huidige baan uit – naar de functie van preventiemedewerker? Ben je al preventiemedewerker en wil je nog méér te weten komen over deze bijzondere functie? Gefeliciteerd, je bent hier op de juiste plek!

Wij vertellen je wat een preventiemedewerker is, hoe je het wordt, en waarom deze functie zo belangrijk is. Lees snel verder… 

De preventiemedewerker 

  1. Een deskundige werknemer die zijn werkgever bijstand verleent op het gebied van veiligheid en preventie.
  2. De officiële wettelijke benaming in Nederland voor een door de werkgever aangestelde werknemer die de werkgever in een bedrijf bijstaat op het gebied van preventie en bescherming.

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker ‘staat het bedrijf bij op het gebied van preventie en bescherming‘. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar het doel is het voorkomen van ongevallen en verzuim. In deze blog lees je er meer over.

Wat doet een preventiemedewerker?

De preventiemedewerker geeft advies aan de werkgever op het gebied van veiligheid en preventie. Door de arbeidsrisico’s heel duidelijk te maken, helpt de preventiemedewerker om verzuim en arbeidsongevallen te voorkomen.

Daarnaast is de preventiemedewerker het meldpunt bij Arbovragen. Hij moet dus altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op de werkvloer. Welke eventuele risico’s zijn er? Welke problemen of vragen hebben medewerkers? En welke preventieve maatregelen zijn er?

Elke werknemer mag door de werkgever – en in afstemming met het personeel – preventiemedewerker worden. Er is wel een voorwaarde: hij of zij voldoende moet kennis en ervaring hebben voor het uitvoeren van de preventietaken.

Is een preventiemedewerker verplicht?

Misschien wel de meest gestelde vraag wanneer we het hebben over de preventiemedewerker: is de preventiemedewerker verplicht? Het antwoord is ja, een preventiemedewerker is verplicht. Ook voor kleinere bedrijven.

Hoeveel preventiemedewerkers een bedrijf moet hebben, lees je in deze blog.

Waarom is een preventiemedewerker belangrijk?

Nu denk je misschien – die preventiemedewerker – wat is daar zo belangrijk aan? Kan ik de veiligheid van mijn werknemers zelf niet in de gaten houden, we hebben toch goede veiligheidsregels? Of zelfs een veiligheidsorganisatie, inclusief KAM-coördinator

Maar de functie van preventiemedewerker is zéker belangrijk, omdat hij of zij zich specifiek focust op het tegengaan/ verminderen van verzuim op de werkvloer.

De preventiemedewerker handelt volgens de Arbowet en is onafhankelijk. Dat is belangrijk, want de preventiemedewerker moet iemand zijn bij wie de werknemers terecht kunnen, voor bijvoorbeeld het melden van een onveilige arbeidssituatie, of onprettige werksfeer.

De preventiemedewerker heeft dus een onafhankelijke signaalfunctie, bij zaken die niet goed gaan. En zeg nu zelf: minder verzuim en het voorkomen van ongevallen. Dat klinkt toch als muziek in de oren? 

Wat is de taakomschrijving van een preventiemedewerker?

Kort samengevat is de taak van een preventiemedewerker: preventie; het voorkomen van ongevallen en verzuim. Maar wat komt daar dan bij kijken? Wij hebben de diverse taken van een preventiemedewerker op een rij gezet.

  • Samenwerken met de ondernemingsraad, voorzien van advies.
  • Samenwerken met de bedrijfsarts.
  • Uitvoering van de risico- en evaluatie-inventarisatie (RI&E).
  • Bewaken van de voortgang van het plan van aanpak (op basis van de RI&E).
  • Opzetten van een Arbomanagementsysteem.
  • Verzorgen van voorlichtingen, doorgeven van kennis.
  • Registreren en onderzoeken van ongevallen.
  • Eventuele Arbovragen van medewerkers in de organisatie verwerken.
  • Optreden als intermediair tussen de eigen organisatie en externe deskundigen.

De preventiemedewerker heeft een adviserende taak en werkt aan een gezond en veilig werkklimaat. Hij of zij werkt nauw samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners. Je hoeft als preventiemedewerker geen bhv’er zijn, maar dit kan uiteraard wel in je voordeel werken.

Wat zijn de bevoegdheden van een preventiemedewerker?

Een uitgebreid takenpakket dus. Maar wat mag je allemaal als preventiemedewerker? Wat zijn je bevoegdheden? De preventiemedewerker is bevoegd om gevraagd én ongevraagd advies te geven aan de medewerkers, het management en een eventuele OR (ondernemingsraad).

Op basis van zijn bevindingen stelt hij jaarlijks een verslag op, waarin de uitgevoerde activiteiten, de voortgang van het plan van aanpak, gemelde ongevallen, gevaarlijke situaties en de genomen maatregelen worden benoemd. De werkgever is daarentegen verplicht om voor voldoende ruimte (uren), kennis te zorgen.

Het budget voor de preventiemedewerker wordt meestal verwerkt in het HR-potje, maar je kunt je voorstellen dat dit ten koste gaat van de zelfstandigheid van de preventiemedewerker. Alle afspraken gemaakt rondom de functie, worden vastgelegd in de RI&E. Het gaat hier uiteraard om een officiële functie.

Hoe word je een preventiemedewerker?

Zie jij de rol van preventiemedewerker wel zitten? Dan is het goed om te weten dat een opleiding niet verplicht is. Wel is het belangrijk om enige feeling te hebben met Arbozaken. Je moet over voldoende kennis en ervaring beschikken, om het takenpakket van de preventiemedewerker goed uit te kunnen voeren. 

Een cursus preventiemedewerker, waar je de juiste tools, tips en vaardigheden krijgt aangereikt, is altijd een goed idee!

Voordat je aan de slag mag als preventiemedewerker, moet je éérst worden aangesteld. De voorkeur gaat bij deze functie altijd naar iemand binnen het bedrijf. Kan een werkgever intern geen geschikte preventiemedewerker aanwijzen, dan moeten ze dat namelijk kunnen aantonen.

De preventiemedewerker – zowel de rol, als de kandidaat – moet met instemming van de PVT en/of de OR worden benoemd. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zullen schriftelijk worden vastgelegd.

Ben je eenmaal aangesteld als preventiemedewerker, dan is het aan de directie of werkgever om de werknemers op de hoogte te brengen van jouw bestaan binnen de organisatie. Denk aan een berichtje in het personeelsblad of op intranet, tijdens de personeelsbijeenkomst of door het gebruik van een ‘smoelenboek’ van het bedrijf, een lijst met foto’s en functies van alle medewerkers.

Wat is een preventiemedewerker cursus?

Ben of word jij binnenkort verantwoordelijk voor Arbo- en preventietaken binnen de organisatie? Dan is een cursus preventiemedewerker geschikt voor jou. Wij geven zowel de algemene eendaagse cursus als een uitgebreide driedaagse cursus.

Wil je je graag verder verdiepen in de rol als preventiemedewerker? Neem dan een kijkje bij onze cursus of opleiding voor de preventiemedewerker en investeer in jezelf. Want één ding is duidelijk: de rol als preventiemedewerker mag dan nog niet overal geïntegreerd zijn, belangrijk is ‘ie zeker.

  • Ben of word jij verantwoordelijk voor Arbo- en preventietaken binnen de organisatie? Of wil je kennismaken met veiligheid, gezondheid en arbeidsrisico’s op de werkvloer? Dan is deze cursus voor jou!

  • In 3 dagen leer jij een supergoede Preventiemedewerker te zijn. Je leert alles over de Arbowet en natuurlijk hoe je risico’s kun herkennen én voorkomen. Van trainers uit het werkveld.

  • Je kunt de preventiemedewerker cursus ook volgen in onze online classroom. Samen met medecursisten volg je de training via een livestream. Ieder vanaf de eigen (thuis)locatie. Handig!

Ook interessant…