Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Gebruik je opleidingsbudget van 2024 voor een training in 2025. Lees hier hoe dat werkt. 

Wat is een preventiemedewerker?

Je denkt misschien: ‘Wáárom is een preventiemedewerker zo belangrijk? We kunnen de veiligheid op de werkvloer toch zelf in de gaten houden?’

Een preventiemedewerker is er niet voor niets. Hij of zij focust zich helemaal op het voorkomen en verminderen van verzuim. Zonder afgeleid te worden van het gewone werk. En met kennis van Arbo-zaken.

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een werknemer die verantwoordelijk is voor het ondersteunen van gezond en veilig werken binnen een organisatie. Ze signaleren risico’s, adviseren over verbeteringen en zorgen ervoor dat de organisatie voldoet aan de Arbowet. Daarnaast werken ze samen met het management en de bedrijfsarts om een veilige werkomgeving te bevorderen.

Kennis, tijd en budget

De taken van een preventiemedewerker doe je er niet ‘even bij’. Er is kennis, tijd en budget voor nodig.

Maar wat doet een preventiemedewerker dan precies? Wat zijn de taken? Welke vaardigheden heeft hij of zij nodig? En hoeveel budget? Dat lees je hier.

Wat doet een preventiemedewerker?

Als preventiemedewerker adviseer je de werkgever op het gebied van veiligheid en preventie. Hij maakt de arbeidsrisico’s duidelijk. En dat helpt weer om verzuim en arbeidsongevallen te voorkomen.

Daarnaast kunnen medewerkers bij je terecht met hun Arbovragen. Je moet dus weten wat er op de werkvloer gebeurt. Welke eventuele risico’s zijn er? Welke problemen of vragen hebben medewerkers? En welke preventieve maatregelen zijn er?

Elke medewerker mag door de werkgever – en in overleg met het personeel – preventiemedewerker worden. Er is wel een voorwaarde: je hebt de kennis en ervaring om de preventietaken goed uit te voeren.

Wat zijn de taken van een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker staat het bedrijf bij op het gebied van preventie en bescherming. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar het doel is duidelijk: het voorkomen van ongevallen en verzuim.

Als preventiemedewerker geef je (ongevraagd) advies en werkt je samen met de bedrijfsarts. Dit zijn de belangrijkste taken:

  • (mee)werken aan de risico-inventarisatie en – evaluatie (RI&E),
  • het Plan van Aanpak (PVA) maken,
  • het registreren en onderzoeken van ongevallen,
  • samenwerken met de bedrijfsarts en overige Arbo gerelateerde organisaties én…
  • klaarstaan voor de medewerkers die allerlei Arbovragen stellen.

Vaak voer je deze taken uit, naast het gewone werk. Je krijgt hier dan uren voor. In grote bedrijven is het een fulltime functie.

Wat wordt er verwacht van een Preventiemedewerker?

Als preventiemedewerker hoor en zie je veel. Daar moet je mee om kunnen gaan. Maar er zijn meer vaardigheden die je nodig hebt. Zoals…

  • duidelijk en goed communiceren,
  • mensen overtuigen,
  • advies geven, en dit ook durven,
  • zelfstandig en onafhankelijk werken,
  • prioriteiten stellen,
  • samenwerken, want preventie doe je niet alleen.

Hoeveel tijd en geld heeft een preventiemedewerker nodig?

Tsja, dat is een lastige. In de Arbowet staat niet hoeveel tijd je aan je taken moet besteden. En dat is ook wel logisch.

Waarom? Omdat het aantal uren afhankelijk is van het aantal risico’s in het bedrijf. En de ernst van de risico’s. Medewerkers in een technische werkplaats lopen bijvoorbeeld meer en grotere risico’s dan medewerkers achter een bureau.

Wat er uit een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) komt, bepaalt voor een groot deel de hoeveelheid tijd die nodig is.

Waar moet je als preventiemedewerker goed op letten?

Er zijn heel wat zaken waar je op moet letten, maar we pikken er een paar belangrijke uit:

  • Wanneer je preventiemedewerker bent, is het heel belangrijk dat je je kennis op peil houdt. Weet wat er speelt op Arbo-gebied!
  • Zorg ervoor dat je de tijd krijgt (en neemt!) voor je preventietaken. Is dat lastig? Blok dan tijd in je agenda.
  • Je werkt zelfstandig en onafhankelijk. Je hebt benadelingsbescherming. Dat betekent dat je werkgever je niet vanwege je functie mag benadelen.
  • Let erop dat in de RI&E duidelijk moet staan hoe medewerkers contact met je op kunnen nemen.
  • Geef je een advies aan de OR of personeelsvertegenwoordiging (PVT)? Dan moet hiervan een kopie naar je werkgever.

Is een preventiemedewerker verplicht?

Misschien is dit wel de meest gestelde vraag over de preventiemedewerker. Het antwoord is: ja. Op grond van artikel 13 van de Arbowet moet elk bedrijf tenminste één preventiemedewerker in dienst hebben.

Minder dan 25 medewerkers?

Ook bij kleinere bedrijven – met maximaal 25 werknemers – is een preventiemedewerker verplicht. Wel mag de eigenaar van een klein bedrijf zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen.

Hoeveel preventiemedewerkers zijn er nodig in een bedrijf?

Het aantal preventiemedewerkers dat een bedrijf verplicht in dienst moet hebben, staat niet vastgesteld in de wet. Artikel 13 lid 4 stelt dat ‘de werkgever zoveel werknemers bijstand moet verlenen als de situatie vereist’.

Afhankelijk van de uitkomst van de risico-inventarisatie en – evaluatie (RI&E) zijn er één of meerdere preventiemedewerkers nodig, fulltime of parttime.

‘Kunnen we dit niet zelf in de gaten houden?’

Om terug te komen op de allereerste vraag: ‘kunnen we het niet zelf in de gaten houden?’ Nee. En hopelijk is je dat nu duidelijk. De functie van Preventiemedewerker is een serieuze functie. En hij is er niet voor niets.

Aan de slag?

Ben of word jij binnenkort verantwoordelijk voor de Arbo- en preventietaken in jouw organisatie? Volg dan een cursus preventiemedewerker. We leren je de praktische Arbo-aspecten en trainen je in de belangrijkste vaardigheden. 

Ook interessant…