Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Dit moet je weten over de preventiemedewerker

Antwoord op de meest gestelde vragen over de preventiemedewerker

De inhoud van dit blog is gecheckt door trainer Ilse Jansen

Verdiep jij je op dit moment in een nieuwe functie als preventiemedewerker of wil je – als werkgever – weten met welke punten je rekening moet houden? Dan ben je hier aan het juiste adres.

Wij zetten de meest gestelde vragen rondom de preventiemedewerker voor je op rij.

Hoeveel preventiemedewerkers heb je nodig per bedrijf?

Op deze vraag hebben we geen hapklaar antwoord voor je. Hoeveel preventiemedewerkers je nodig hebt per bedrijf, is namelijk afhankelijk van het type organisatie, de grootte en de eventuele risico’s die er gelden bij jou op de werkvloer.

De Arbowet heeft het niet over getallen, maar schrijft voor dat er voldoende preventiemedewerkers (én beschikbare tijd) moeten zijn om aan een veilige en gezonde werkplek te kunnen werken.

Wanneer is een preventiemedewerker verplicht?

Duidelijk! Je bent als organisatie áltijd verplicht om een preventiemedewerker aan te stellen. Minimaal één preventiemedewerker per bedrijf. Bestaat jullie organisatie uit 25 medewerkers of minder? Dan mag je als directeur het werk van de preventiemedewerker zelf uitvoeren.

Wat doet een preventiemedewerker?

Laten we bij het begin beginnen: ‘preventiemedewerker’ is de officiële wettelijke naam in Nederland voor een door de werkgever aangestelde werknemer, die de werkgever bijstaat op het gebied van preventie en bescherming.

Je houdt je als preventiemedewerker dus vooral bezig met veiligheid en preventie. De functie als preventiemedewerker kun je (meestal) uitvoeren naast je ‘gewone’ functie binnen het bedrijf.

Als preventiemedewerker heb je een adviserende taak en breng je de arbeidsrisico’s zo goed mogelijk in beeld, om verzuim en arbeidsongevallen binnen het bedrijf te voorkomen. Je bent het centrale meldpunt bij Arbovragen en moet op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op de werkvloer.

Welke eventuele risico’s spelen zich daar af, met welke vragen lopen de werknemers rond en welke preventiemaatregelen kunnen er worden genomen? Dat is nou het werk van een preventiemedewerker.

Hoe stel je een preventiemedewerker voor?

Of je nu een nieuwe preventiemedewerker hebt aangesteld of dat de functie voor het eerst wordt opgevuld: je kunt de nieuwe medewerker op verschillende manieren voorstellen. Maak het kenbaar via Intranet, een mededelingenbord of stuur een leuke e-mail. Bijeenkomst gepland? Dan kun je de nieuwe preventiemedewerker uiteraard live voorstellen, dan weet iedereen direct wat zijn of haar taken zijn.

Tip van trainer Ilse Jansen:
“Laat de preventiemedewerker trakteren. Dat onthouden de medewerkers wel!”


Waar moet je als preventiemedewerker goed op letten?

Volgens Jansen moet je er vooral op letten dat je als preventiemedewerker niet ál het hooi op je vork neemt. “In je functie ga je heel proactief aan de slag. Maar het betekent niet dat je alle problemen (en risico’s) in de organisatie naar je toe moet trekken. Maak anderen deelgenoot van de zaken die er spelen en probeer het samen op te lossen. Denk aan de directie, de operationele medewerkers, leidinggevenden en de Ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging. Het is een samenspel.”

Wat heeft een preventiemedewerker nodig om zijn of haar taken uit te voeren?

Simpel gezegd: voldoende tijd, kennis en ervaring. Jansen: “Je hebt nu eenmaal tijd nodig om zaken bespreekbaar te maken en op te pakken, dat is vrij logisch. De kennis die je nodig hebt, is grotendeels afhankelijk van de risico’s binnen je bedrijf.

Een basiscursus tot preventiemedewerker is een goede start, maar het kan zijn dat je in jouw organisatie te maken hebt met specifieke risico’s als werken met gevaarlijke stoffen of veel fysieke belasting bij de medewerkers. Dan is het raadzaam om je ook hierin te gaan verdiepen.”

“Daarnaast werk je als preventiemedewerker veel samen met andere gesprekspartners. Het is slim om ook je communicatievaardigheden te ontwikkelen, zodat je je advies goed over kunt brengen in de organisatie. Je moet iemand immers wel kunnen overtuigen om een bepaald budget vrij te maken voor de gewenste aanpassingen.”

Welk opleidingsniveau heeft een preventiemedewerker nodig?

Er worden geen eisen gesteld aan het opleidingsniveau van een preventiemedewerker. Wel staat er in de Arbowet beschreven dat je over voldoende kennis moet beschikken, om de taak als preventiemedewerker uit te kunnen voeren (zie volgende vraag).

Welke opleiding moet je doen om preventiemedewerker te worden?

Wettelijk gezien worden er geen eisen gesteld aan het volgen van een opleiding tot preventiemedewerker. Wél staat er in de Arbowet beschreven dat je over voldoende kennis en ervaring moet beschikken, om je taak uit te kunnen voeren. Een basiscursus tot preventiemedewerker (1-daagse cursus of 3-daagse opleiding) is dan een goede basis om mee van start te gaan.  

  • Ben of word jij verantwoordelijk voor Arbo- en preventietaken binnen de organisatie? Of wil je kennismaken met veiligheid, gezondheid en arbeidsrisico’s op de werkvloer? Dan is deze cursus voor jou!

  • In 3 dagen leer jij een supergoede Preventiemedewerker te zijn. Je leert alles over de Arbowet en natuurlijk hoe je risico’s kun herkennen én voorkomen. Van trainers uit het werkveld.

  • Je kunt de preventiemedewerker cursus ook volgen in onze online classroom. Samen met medecursisten volg je de training via een livestream. Ieder vanaf de eigen (thuis)locatie. Handig!


Ook interessant…