Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

6 aanbevelingen voor kwaliteitsprofessionals

Willen jullie als organisatie de kwaliteit verhogen, kwaliteit leveren en kwaliteit ademen? Dan zijn jullie niet de enigen. Uit onderzoek, onder top executives en kwaliteitsprofessionals, van ASQ en Forbes Insights blijkt namelijk dat steeds meer organisaties hun kwaliteitsniveau op alle fronten willen verhogen.

Maar hoe doe je dit in jouw organisatie? Lees snel verder, want in dit artikel lees je 6 tips waar jij als kwaliteitsprofessional mee aan de slag kunt. 

Uitdagingen

Als organisatie heb je verschillende uitdagingen. Zo is het lastig om medewerkers te vinden die de juiste vaardigheden hebben én die oog hebben voor kwaliteitsproblemen. Daarnaast zijn langzame en rigide processen vaak een uitdaging.   

Veel kwaliteitsprofessionals blijken nog onvoldoende voorbereid op digitale transformaties die eraan komen. Ook niet op de tegenslagen die het gevolg kunnen zijn van nieuwe digitale processen. . 

Breng jouw organisatie naar groei!

Wat moeten organisaties doen? Met deze 6 stappen, breng je jouw organisatie op weg naar groei, winst én kwaliteit.

1. Neem Performance Excellence in alle business cases op

Investeren in kwaliteit levert zeker wat op. Maar de organisatie moet wel heel duidelijk zien wat het oplevert. Alle deelnemers uit het onderzoek van ASQ en Forbes Insights zien een duidelijke link tussen het succes van hun kwaliteitsinitiatieven en het succes van de gehele organisatie.

De meesten zijn het erover eens dat continuous improvement leidt tot hogere winstgevendheid en tot verbetering van de belangrijkste functies in de organisatie, vooral klantenservice, operations en productie.

‘Alle respondenten zien een duidelijke link tussen het succes van hun kwaliteitsinitiatieven en het succes van de gehele organisatie.

2. Zorg voor gemotiveerde medewerkers

Om verbeteringen en de voortgang te meten heb je goede instrumenten en methodes nodig. Maar je hebt vooral gemotiveerde mensen nodig om kwaliteitssuccessen te realiseren. Iedereen in de organisatie moet eigenaar zijn (en dit zo voelen) van een klein stukje kwaliteit.

Het is veel makkelijker om mensen om een doel heen te zetten, zoals ‘Laten we de beste producten maken die we kunnen’, dan te zeggen: ‘Deze Pareto-grafiek laat zien dat deze 10 dingen niet goed gaan. Wat gaan we eraan doen?’

‘Voor kwaliteitsuccessen heb je vooral gemotiveerde mensen nodig’

3. Uiteindelijk gaat het om de klant

Continu verbeteren mag dan een positief effect hebben op de interne operaties, het is uiteindelijk van belang dat alle inspanningen gericht zijn op het verbeteren van de klantervaring.

De manier om kwaliteit te realiseren is in de loop van de tijd verschoven: van de interne focus op de operaties, naar de externe focus op de klant. Door de toegenomen concurrentie, gebruikt een klant zijn macht om ofwel minder te betalen of om meer te eisen voor hetzelfde geld.

4. Meet álles

Je kent de uitspraak vast: ‘Wat je niet kan meten, kun je ook niet managen.’ Deze uitspraak geldt zeker voor kwaliteitsinitiatieven. We hebben nu zoveel meer toegang tot data dat we daar onze beslissingen op moeten baseren.

Dat vraagt om een brede aanpak die heel gedetailleerd kijkt. Bijvoorbeeld, hoeveel stappen moet een gebruiker zetten voordat hij heeft of kan doen waar hij voor kwam?

5. Fouten maken mag!

Uit het onderzoek blijkt dat samenwerken essentieel en onmisbaar is voor hoge kwaliteit. Medewerkers moeten voelen dat ze over organisatiegrenzen heen mogen stappen om problemen op te lossen, om verbeteringen te realiseren.

Medewerkers moeten open kunnen én mogen communiceren wanneer ze dingen zien en andere manieren van werken willen voorstellen. Waarin het normaal is om fouten te maken. Want: van fouten kun je leren.

‘Medewerkers moeten de vrijheid hebben om fouten te maken en hiervan te leren.’

6. Bereid voor op digitale disruptie

De potentiële impact van digitalisering op corporate processen en producten is vaak nog onbekend. Duidelijk is wel dat het kwaliteitsdenken mee moet ontwikkelen. De opkomst van digitale producten bijvoorbeeld, die binnen een muisklik naar de klant gestuurd moet kunnen worden, vereist meer automatisering en een systeemaanpak om ervoor te zorgen dat de hoogste kwaliteit geboden wordt.

Meer weten over dit onderwerp?

In de huidige snelle digitale economie, moet het constant verbeterin tot in de haarvaten van elke organisatie zitten. Met behulp van de bovenstaande tips bereiken jullie meer groei en winstgevendheid.

Wil jij je binnen jouw organisatie gaan bezighouden met dit onderwerp? Schrijf je dan snel in voor de praktische KAM coördinator opleiding van V-Kam Education

Bron: sigmaonline.nl

Dit blog is geschreven door Willem Jan Beens

Oprichter, inspirator, sparringpartner

Willem Jan heeft al meer dan 20 jaar ervaring in het KAM-vak. En de kennis hierover deelt hij graag in zijn blogs. Zijn doel is jou helpen om effectiever, veiliger en duurzamer te werken.

Lees meer