Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

6 aanbevelingen voor kwaliteitsprofessionals

Kwaliteit verhogen, kwaliteit leveren en kwaliteit ademen: steeds meer organisaties hebben op managementniveau een sterk commitment uitgesproken om het kwaliteitsniveau op alle fronten te verhogen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder top executives en kwaliteitsprofessionals, uitgevoerd door de ASQ en Forbes Insights. In de huidige snelle en digitale economie, moet continuous improvement op alle terreinen en in alle activiteiten van organisaties zijn doorgevoerd.

Uitdagingen

Uitdagingen voor organisaties zijn het vinden van werknemers met de juiste skills en oog voor kwaliteitsissues. Maar ook het verbeteren van rigide of langzame processen is een belangrijk aandachtspunt. Kwaliteitsprofessionals blijken onvoldoende voorbereid te zijn op de digitale transformaties die hun bedrijven te wachten staat. Ook niet op de terugslagen die het gevolg zijn van veranderingen naar digitale processen op de productkwaliteit, service en (tijdige) levering. ‘Digitaal’ betekent dat waarde sneller dan ooit te voren naar de klant toe gebracht moet worden.

“Digitaal’ betekent dat waarde sneller dan ooit te voren naar de klant toe gebracht moet worden.

Wat moeten organisaties doen? Met deze 6 stappen, zijn organisaties op weg naar groei, winst én kwaliteit.

1. Performance Excellence in alle business cases opnemen

Investeringen in kwaliteit leveren zeker wat op. Maar de organisatie moet heel duidelijk het potentieel zien of de bewijzen. Alle respondenten gaven aan een duidelijke link te zien tussen het succes van hun kwaliteitsinitiatieven en het succes van de gehele organisatie. De meesten zijn het erover eens dat continuous improvement geleid heeft tot hogere winstgevendheid en tot verbetering van de belangrijkste functies in de organisatie, vooral klantenservice, operations en productie.

“Alle respondenten gaven aan een duidelijke link te zien tussen het succes van hun kwaliteitsinitiatieven en het succes van de gehele organisatie.

2. De corporate cultuur doet er toe

Er zijn goede instrumenten en methodes nodig om performance excellence te verbeteren en de voortgang te meten. Maar je hebt vooral gemotiveerde mensen nodig om kwaliteitssuccessen te realiseren. Iedereen in de organisatie moet een klein stukje van de kwaliteit nemen en zich daar eigenaar van maken en voelen. Het is veel makkelijker om mensen om een doel heen te zetten, zoals ‘Laten we de beste producten maken die we kunnen’, dan zeggen: ‘Deze Pareto-grafiek laat zien dat deze 10 dingen niet goed gaan. Wat gaan we eraan doen?’

“Je hebt vooral gemotiveerde mensen nodig om kwaliteitssuccessen te realiseren.

3. Uiteindelijk gaat het om de klant

Continuous improvement mag dan een positief effect hebben op de interne operaties, het is uiteindelijk van belang dat alle inspanningen gericht worden op het verbeteren van de klantervaring. De manier om kwaliteit te realiseren is in de loop van de tijd verschoven: van de interne focus op de operaties, naar de externe focus op de klant. Door de toegenomen concurrentie, ging de klant zijn macht gebruiken om ofwel minder te betalen of meer te eisen voor hetzelfde geld.

4. Meet álles

‘Wat je niet kan meten, kun je ook niet managen.’ Deze uitspraak geldt zeker voor kwaliteitsinitiatieven. We hebben nu zoveel meer toegang tot data dat we daar onze beslissingen op moeten baseren. Dat vereist een brede aanpak die heel gedetailleerd kijkt. Bijvoorbeeld, hoeveel stappen moet een gebruiker zetten voordat hij heeft of kan doen waar hij voor kwam?

KAM coördinator opleiding

Wilt u meer weten over normen en kwaliteitsmanagement? Schrijf u nu in voor de praktische KAM coördinator opleiding van V-Kam Education!

5. Creëer een open omgeving waarin geen fouten worden gemaakt

Het onderzoek wees uit dat het vermogen om samen te werken essentieel is en onmisbaar om kwaliteit te leveren. Werknemers moeten voelen dat ze over organisatiegrenzen heen mogen stappen om problemen op te lossen, om verbeteringen te realiseren. Dat ze open kunnen en mogen communiceren wanneer ze dingen zien en andere manieren van werken willen voorstellen.

“Werknemers moeten voelen dat ze over organisatiegrenzen heen mogen stappen om problemen op te lossen.

6. Bereid voor op digitale disruptie

De potentiële impact van digitalisering op coprporate processen en producten is vaak nog onbekend. Duidelijk is wel dat het kwaliteitsdenken zich daarin moet mee ontwikkelen. De opkomst van digitale producten bijvoorbeeld, die binnen een muisklik naar de klant gestuurd moet kunnen worden, vereist meer automatisering en een systeemaanpak om ervoor te zorgen dat de hoogste kwaliteit geboden wordt.

Aanbevelingen

In de huidige snelle digitale economie, moet continuous improvement tot in de haarvaten van de organisatie zitten. Met deze zes stappen kunnen organisaties met de inzet van kwaliteitsmanagement meer groei en winstgevendheid bereiken.

Bron: sigmaonline.nl