Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Meer beweging in je werkdag, met deze 3 tips

Zitten is superslecht voor je. 

Je denkt misschien: dat valt toch wel mee? Maar zoveel als wij zitten is niet best. Wij zijn er in  Nederland koplopers in. Gemiddeld zitten we 9 uur per dag! 

Doe ik dat ook?

Ga maar eens bij jezelf na. ’s Morgens aan het ontbijt, op weg naar het werk in de auto of trein, op het werk, tijdens de lunch, een vergadering, terug naar huis, aan de eettafel en na het werken ’s avonds op de bank

Is zoveel zitten erg?

Al dat zitten heeft serieuze gevolgen voor onze gezondheid. Het is bijvoorbeeld een belangrijke oorzaak van verschillende soorten kanker, van hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Tijd om er iets aan te doen dus!

Zit jij veel achter je bureau? Gebruik dan deze 3 simpele, maar effectieve tips:

TIP 1 – Ga voor een lunchwandeling

Door tijdens de lunch of een werkoverleg te lopen, sla je twee vliegen in één klap. Je bent in beweging, én je verbrandt extra calorieën. 

TIP 2 – Laat je dopper maar thuis

Zet geen fles water of kan koffie op je bureau. Maar loop voor elk glas of kopje op en neer. Dat zorgt voor heel wat extra beweging. En hoe aardig het ook is: stop met drinken voor je collega’s mee te nemen en laat ze zelf lopen 🙂

TIP 3 – Gebruik de Pomodoro-techniek

Als je veel achter je bureau zit, is het belangrijk om regelmatig van werkhouding te veranderen. Van zitten naar staan bijvoorbeeld. En even lopen, dat helpt ook.  Wil je hier structuur in aanbrengen? Gebruik dan de Pomodoro-techniek*.

  • Kies een taak die je wilt afmaken.
  • Zet de pomodoro (timer) op 25 minuten.
  • Werk aan je taak tot de timer afgaat .
  • Neem een korte pauze van een paar minuten.
  • Neem na elke 4e ‘pomodoro’ een langere pauze van 20-30 minuten.

Het voordeel hiervan is dat je veel productievere dagen hebt. Je krijgt je werk gemakkelijker en sneller af. Plus: door je pauzes met bewegen te vullen, word je gezonder! 

*Voor als je je afvraagt waar de naam Pomodoro-techniek vandaan komt: het verwijst naar de kookwekker die Frances Cirillo, de uitvinder van deze methode, gebruikte om de techniek te testen. De kookwekker leek op een tomaat.

Wil je meer tips?

Doe dan mee met ons gratis webinar Ontzitten! Paul Akkermans laat zien hoe jij en je collega’s meer beweging op een werkdag krijgen.

Je hoort misvattingen over ergonomisch werken en over verkeerde opvattingen van arbo-richtlijnen. Je leert wat wél werkt. Je krijgt tips om zitgedrag te veranderen en in beweging te komen. Lekker praktisch.

En het mooie is: ontzitten werkt voor iedereen.  Nodig dus ook je collega’s uit. Iedereen kan het stap voor stap en in eigen tempo toepassen. Meedoen? Klik dan hier om je op te geven.

Ook interessant…