Direct naar content
  • Ervaring sinds 2001

  • Trainingen door heel Nederland

Begin je vraag met dit woord

Stel: één van de medewerkers loopt steeds zonder veiligheidshelm door de fabriek. Je hebt haar al vaker gevraagd een helm op te zetten, want dat is veiliger. Ze antwoordt elke keer dat ze dat zal doen.

Maar nu zie je haar wéér zonder helm. Dus je spreekt haar erop aan. ‘Vanaf nu zal ze er écht op gaan letten’ zegt ze. Je krijgt het gevoel dat haar antwoord sociaal wenselijk is. Dat ze niets meent van wat ze zegt.

Hoe check je of jouw gevoel klopt? En hoe voorkom je een sociaal wenselijk antwoord? Jan van Setten gaf op die vragen antwoord tijdens de Dag van de KAM Professional.

Iedereen wil gelukkig zijn

Allereerst: mensen willen gelukkig zijn. Ze hebben de beste intenties. Alleen is dat niet altijd zichtbaar in het gedrag 🙂

Begin niet met ‘Waarom…..’

We hebben allemaal de neiging om te vragen waarom iemand iets wel of niet doet: ‘Waarom doe jij je helm niet op?’ 

Maar het woord waarom voelt snel als een aanval. De collega denkt: ‘Oh, oh…. ik doe iets niet goed’.

Een Waarom-vraag vraagt niet om leuke ideeën; die vraagt om verklaringen. Het brein gaat op zoek naar smoesjes, naar goedpraten van gedrag.

Hoe dan wel?

Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Betrokken en ontspannen. Stel je vraag met respect en probeer vanuit de ander te denken. En, begin je vraag met ‘Hoe…’.

Door je vraag met ‘hoe’ te beginnen, laat je de ander nadenken. Dus in dit geval zou je kunnen vragen: ‘Hoe ga je ervoor zorgen dat het ook lukt om je helm te dragen?’ 

Glashelder communiceren

Wil je meer lezen over helder communiceren? Lees dan het blog over drie-dimensionale communicatie. Een handige tool om mensen ‘mee’ te krijgen in je plannen. 

PS Je kunt een waarom-vraag best stellen, maar dan moet het vertrouwen heel erg goed zijn. 

Ook interessant…