Update Covid-19 maatregelen

Lees meer

Waarderend onderzoeken

8 oktober 2020

De kunst van krachtige vragen stellen

Op de dag van de KAM-professional ga je in gesprek met mede-KAM-coördinatoren: wat kun je van elkaar leren? Daarnaast worden er verschillende sprekers uitgenodigd, om jou als KAM-professional te prikkelen en inspireren. Dit jaar: Theo van den Eijnden, over waarderend onderzoeken. Hoe stel je de juiste, maar vooral ook krachtige vragen?

De kracht van woorden

De woorden die we gebruiken, stelt van den Eijnden, creëren onze wereld. Wat hier wordt bedoeld? Je kunt met taal spelen, daarom is het heel belangrijk hoe je jouw woorden kiest. Denk aan het woord moeten: wat moeten we dan?

Positieve beelden, leiden tot positieve actie. Positiviteit breidt je visie uit en stelt je in staat veel meer te zien. Negativiteit daarentegen, blokkeert. Dus, stelt van den Eijnden, dat waar we op focussen, daar krijgen we meer van. “De energie volgt de weg van onze aandacht.” Denk aan het voorbeeld van de rode auto: koop je een rode auto, dan lijkt het vervolgens alsof je plots veel meer rode auto’s op de wegen ziet rijden, terwijl er in feite niks is veranderd.

Negatief is: wat heb je nodig, wat werkt er tegen je, wat dreig je te verliezen
Positief is: wat heb je, wat kun je, wat win je erbij

Verandering brengen

Mensen, organisaties en systemen bewegen in de richting van:

  • De vragen die ze stellen
  • De verhalen die ze vertellen
  • De beelden van de toekomst die ze creëren.

Wil je hier verandering in brengen, dan begint dat met je eerste vraag. Een goede, krachtige, positieve en waarderende vraag maken is meer een kunst dan een kunde Zo, zegt van den Eijnden: “ Misschien kost het maken van een goede vraag je een uur, het zorgt wel voor een goed antwoord binnen vijf minuten.”

Maar wat is een krachtige vraag?

Een krachtige vraag stel je in een bepaalde context. Vragen die beginnen met waarom, hebben bijvoorbeeld vaker een negatieve dan een positieve lading, tenzij het functioneel is. Achter elke vraag die we stellen, zit onze eigen context. Degene die de vraag stelt, bepaalt de richting en heeft de kracht om te veranderen.

Een krachtige vraag is:

  • Verbindend, relaties opbouwend
  • Nieuw, verrassend, verruimend
  • Het herkaderen van de werkelijkheid
  • Verandering in perspectief
  • Hart en ziel bevattend (vanuit jouzelf)
  • Begint met wat, hoe of waarom (wanneer functioneel)

Minder krachtig: een vraag die begint met wie, wanneer, waar, welke, ja of nee (gesloten of suggestief).

Terugblik op de Dag van de KAM-professional 2020



Auteur: Michelle van der Molen – contentmarketeer V-Kam Education®



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers