#7 ‘QHSE-professional van de toekomst’

3 februari 2020

Elke maand zet V-Kam Education een KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “Procedures of lange documenten? Dat gaat niemand lezen.”

Rianne werkt sinds een halfjaar als KAM-coördinator bij het Koninklijke van Twist. “De KAM-afdeling? Dat is me, myself and I. Maar in België doe ik het samen met een collega. Eén keer in de twee weken probeer ik naar Aartselaar (vlak onder Antwerpen) toe te gaan.” Daar is een KAM-collega ook hard nodig. “België heeft met bepaalde onderwerpen een hele andere regelgeving, dus dan is het fijn om samen te sparren.”

“Je moet niet letterlijk vanuit de ISO-normen gaan werken. Dat is denk ik de grootste uitdaging voor een KAM-coördinator. Er staat in de ISO-normen wel beschreven wat je moet doen, maar nooit precies hoe.” Rianne probeert hier haar eigen inzicht en creativiteit bij te gebruiken. Dit doet ze onder andere met behulp van interactieve presentaties, het geven van toolboxen (ook door de monteurs zelf) en verder maakt ze gretig gebruik van de marketingafdeling van het bedrijf. “Ik doe het niet in de vorm van procedures of lange documenten, want ik weet nu al: dat gaat niemand lezen.”

Door haar samenwerking met de marketingafdeling is social media voor Rianne niet meer weg te denken bij haar rol als QHSE. “Communicatie rondom KAM is gewoon heel belangrijk. Ik wil voorkomen dat het een KAM-feestje wordt. Mensen zijn geneigd om het onderwerp van zich af te schuiven. ‘Oh KAM, dat is een ver-van-mijn-bed-show’.” Door te communiceren via social media, intern en extern, wil Rianne laten zien dat KAM voor iedereen geldt. “Het is een laagdrempelige manier om snel en veel mensen te bereiken.” Elke maand staat er dan ook weer een nieuw hoofdthema centraal, welke Rianne door middel van o.a. social media in de spotlights zet. Het thema van deze maand? De Riskreporter. “Dat is een app die wij gebruiken om onveilige situaties te melden. Naast berichten op social media maken we ook posters om de zichtbaarheid te vergroten.”

Wat volgens Rianne een belangrijke eigenschap is voor een QHSE-professional? “Het kunnen signaleren van verbeterkansen. Risico’s, dat is een onderdeel van je vak. Daar let je altijd wel op. Maar ik denk dat verbeterkansen vaak vergeten worden. Mensen willen brandjes blussen, maar als je nou vóór het blussen al gaat kijken naar wat er eventueel mis zou kunnen gaan.” Rianne ziet in de toekomst dan ook graag dat afwijkingen door iedereen kunnen worden afgehandeld. “Nu ben ik degene die alles coördineert. Maar als de betreffende afdelingen voortaan met elkaar om tafel gaan, een oorzaakanalyse uitvoeren en met verbetervoorstellen komen, dan wordt er een soort volwassenheid gecreëerd in het bedrijf. Dat is toekomstmuziek.”

Meer horen van Rianne? Bekijk dan hier de video, waarin zij onder andere vertelt over de nadelen van harde veiligheid en het opzetten van een veiligheidsbewustzijn campagne.

Bekijk blog #6 <   > Bekijk blog #8

*QHSE staat voor Quality, Health, Safety and Environment. De Engelse term voor KAM (kwaliteit, arbo en milieu). 

Auteur: Michelle van der Molen – contentmarketeer V-Kam Education®



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers