#5 QHSE-professional in crisistijd | Niels de Jonge

1 februari 2021

“Het besef dat je samen verantwoordelijk bent, daar zijn mensen zich door de crisis extra bewust van geworden. 
- QHSE-professional Niels de Jonge -

Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Niels de Jonge. “Je rol als KAM wordt nóg meer adviserend.”

Niels werkt als KAM-coördinator bij HEBO Maritiem Service. Door de coronacrisis voelt hij zich vooral op praktisch vlak beperkt in zijn bewegingsvrijheid. “Als QHSE-professional ben je gewend om overal en nergens aanwezig te zijn. Nu probeer je dat natuurlijk zo min mogelijk te doen. Je ziet minder mensen, je prioriteiten zijn verschoven. Eigenlijk leef je gewoon meer bij de dag. Het bron- en contactonderzoek, het boeken van testen, overleg met de planning: tegen de tijd dat je het werk waar je eigenlijk mee bezig was weer kunt oppakken, ben je zo een paar uur verder.”

De grootste veranderingen

Volgens Niels heeft de QHSE-professional tijdens deze crisis vooral een adviserende rol. “Je hebt te maken met een compleet nieuwe situatie. Er wordt soms verwacht dat je als KAM-coördinator van de hoed en de rand weet, maar voor mij zijn al die nieuwe maatregelen ook wennen. Je krijgt andere vragen, mensen reageren soms wat emotioneler omdat je hen bijvoorbeeld meedeelt dat ze thuis moeten blijven. Je rol als KAM wordt nog meer adviserend, ook richting het management.”

“Ondertussen zijn we alweer bijna een jaar verder, dus het management heeft nu ook een vrij goed idee van alles wat er wel of niet mogelijk is. Maar je rol als KAM wordt belangrijker, dat is duidelijk. Daarnaast zijn er werkzaamheden die minder worden, zoals het bezoeken van een project. Dat zijn voor mij de grootste veranderingen.”

Kleine incidenten

Wat voor uitdagingen de crisis ook met zich meebrengt, Niels ervaart het niet als dé grootste uitdaging. “Voor mij blijft de grootste uitdaging het beperken van kleine incidenten. Dat was vorig jaar zo en dat is dit jaar nog steeds zo. Het zijn er niet veel, maar het is wel allemaal werk gerelateerd. Incidenten waarbij mensen nog ‘even snel’ iets willen doen of de tijd hebben om nog ´even´ wat anders te doen. Routinematig werken. We kunnen nu minder inspecties uitvoeren, maar het moet niet van mij afhangen of iemand zijn werkplek wel of niet netjes heeft. Daar kan iemand heel goed zelf de verantwoordelijkheid in nemen. En daar de goede weg in vinden, blijft een uitdaging.”

Stukje bewustwording

“Door deze hele situatie zijn veiligheid en gezondheid nog maar eens extra op de kaart gezet. Veiligheid is niet iets van één persoon. Iedereen moet zijn bijdrage leveren. Op dit moment is dat het zo klein mogelijk houden van het aantal besmettingen, maar in andere gevallen: het zo laag mogelijk houden van het risico op ongelukken of incidenten. Het besef dat je daar samen verantwoordelijk voor bent, daar zijn mensen zich door de crisis nog eens extra bewust van geworden. ‘Als ik mijn helmpje maar op heb, als ik maar…’ Alleen aan jezelf denken is echt niet genoeg.”

Meer horen van Niels? Bekijk dan hier de video, waarin hij onder andere vertelt over het informeren van medewerkers en de voorbeeldrol van het management daarin.

* QHSE staat voor Quality, Health, Safety and Environment. De Engelse term voor KAM (kwaliteit, arbo en milieu).

 

 



V-Kam Education werkt(e) onder andere voor:

Meer opdrachtgevers