Weerstand: wat nu?

15 juli 2019

Communicatielab door Trainingsacteur & trainer Janneke Hart

Als trainer heb je soms te maken met cursisten die zich minder gemotiveerd voelen tijdens de cursus. Ze zijn bijvoorbeeld gestuurd door hun werkgever en zien het nut van de training wellicht niet in. Hoe zorg je er dan als trainer voor dat ook deze cursist vol enthousiasme de cursus weer verlaat? Tijdens ons trainer event van 3 juli gaf trainingsacteur Janneke Hart hier een aantal handige tips voor. We hebben ze hieronder op een rij gezet. 

Prikkelen

Voor de meeste mensen is het makkelijker om te praten, dan om urenlang te luisteren tijdens bijvoorbeeld een trainingsdag. Luisteren kost veel meer energie: je hersenen werken vier keer sneller dan bij iemand die spreekt. Met deze informatie in het achterhoofd, is het natuurlijk van belang om ervoor te zorgen dat elke cursist genoeg geprikkeld blijft. Volgens Janneke zijn er drie basisprincipes, die ervoor zorgen dat jouw cursist er met de volle aandacht bij blijft:

1. Vertrouwen
2. Nut en noodzaak
3. Respect


Loopt je training niet helemaal lekker? Dan gaat het waarschijnlijk mis op één van de bovenstaande punten.

Vertrouwen

Het is belangrijk dat er vertrouwen is tussen jou en de cursist. Ook het vertrouwen in jezelf is uiteraard van groot belang. Tijdens een ontmoeting kijken mensen als eerste naar elkaars ogen en mond. We willen kijken of de ander betrouwbaar is. Hoe kun jij ervoor zorgen dat een cursist jou vertrouwt? Zorg voor herkenning: als jij over je interessegebied praat, heb je daar een hele belevenis bij. Je ziet plaatjes en schema’s voor je, die bij je cursist kunnen ontbreken. Snapt een cursist jou niet, dan is het verleidelijk om dezelfde informatie te herhalen, maar dan luider. Terwijl je jouw taal misschien iets meer moet afstellen op de taal van jouw cursisten. Herkenning geeft een klik en dat zorgt weer voor vertrouwen. Volgens trainingsacteur Janneke de entree voor het beïnvloeden.

Nut en noodzaak

Iets moet nut hebben voor de cursist, om ervoor te zorgen dat hij of zij er met de volle aandacht bij blijft. Voel je weerstand in de groep? Ga dan na wat de motivatie is van de mensen die jouw training volgen. Stel hun praktijk centraal en luister naar de informatie achter die weerstand. Vraag waar ze mee zitten in de praktijk en speel hier tijdens de training op in, om het van nut te maken voor de cursisten. De eerste stappen zijn belangrijk voor de rest van jouw training: het is van belang om het zo snel mogelijk van nut te maken, om ook daadwerkelijk iets uit de training te kunnen halen. Als trainer heb je wellicht geen zin in weerstand, maar weerstand staat vaak voor de behoefte aan begrip. Merk je weerstand in de groep, benoem dan letterlijk wat je ziet en geef erkenning aan de emotie die er zit.

Respect

Respect voor de trainer reduceert de angst om vragen te stellen of kritisch te zijn. Door kritisch te zijn, leer je meer. Geef je als trainer meteen de ruimte om kritiek te geven, dan geef je de groep het gevoel dat ze iets van jouw cursus kunnen leren. Dit is ook weer van toepassing op eventuele weerstand binnen de groep. In de praktijk willen we zelf een oplossing aandragen op het moment dat iemand vol in zijn emotie zit. Wanneer een cursist bijvoorbeeld de volgende opmerking maakt:“Ik ben hier naartoe gestuurd, maar ga hier niks nieuws leren”, is het beter om diegene de ruimte te bieden om in die emotie te zitten en zelf met een oplossing te komen. Dit doe je door de emotie enkel te benoemen. Iemand met bovenstaande uitspraak wil gezien en gehoord worden. Door de emotie twee à drie keer te benoemen, haal je de spanning eruit.

Emoties en groepsdynamiek

Een emotie wordt eerst heftiger, voordat het minder wordt. Het komt in golven. Doordat de emotie er van jou als trainer mag zijn en die van de cursist, gaat de spanning er vanzelf weer uit. Bang voor de groepsdynamiek? Wanneer het voor de hele groep van belang is, laat je op deze manier zien dat je het probleem serieus neemt. Dan durft de hele groep meer open en kritisch te zijn. Er ontstaat een gevoel van veiligheid waardoor de spanning niet zo lang blijft doorsudderen. Er zit een groot verschil in iets opmerken en dat benoemen of ergens helemaal in op willen gaan. Geef begrip op emotie-niveau en ga pas naar de inhoud op het moment dat de emotie is gedaald. Mocht je het toch een persoonlijk probleem vinden, dan kun je diegene natuurlijk altijd even apart nemen. Door je cursisten te blijven ‘lezen’, weet jij als trainer als geen ander hoe je de informatie op jouw cursisten het beste kunt overbrengen. Met als uiteindelijke doel een enthousiaste deelnemer én trainer!

Download hier de samenvatting

Terugblik Trainer event 2019

 

                       



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers