Speak to Inspire over Storytelling

3 juni 2019

Masterclass Storytelling door Rutger Mollee

Staat er een belangrijke presentatie op de planning of wil je jouw collega’s overtuigen van jouw ideeën, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Rutger Mollee sprak hierover tijdens de masterclass Storytelling op het klantevent van V-Kam Education® op 21 mei. Gemist? Geen zorgen. We hebben zijn tips voor je op een rijtje gezet!

Need for connection

Weleens een bezoekje gebracht aan de dierentuin? Dan kan het niet anders dan dat je even langs de apen bent gelopen. Die beesten die elkaar alsmaar zitten te vlooien. Er is alleen geen vlo te bekennen: ze doen dit om elkaar een fijn gevoel te geven. Ze voelen zich bij elkaar op hun gemak. En zo, stelt Rutger, is het bij mensen net zo: er is een need for connection en een need to be heard. Twee belangrijke beweegredenen voor een presentatie. Je wilt dat de mensen aan je lippen hangen. Dat het publiek alleen maar oog heeft voor jouw boodschap. Maar hoe zorg je voor een goede structuur in je verhaal?

Een persoonlijke presentatie

Met de opbouw van een klassiek betoog kom je er niet. Meteen met je kernboodschap in huis vallen, zorgt er namelijk voor dat de mensen de rest van je verhaal niet meer hoeven te volgen. Zijn ze het niet eens met je kernboodschap, dan zullen ze ook op een defensieve manier naar je argumenten luisteren. En dat wil je voorkomen, want je wilt de mensen meenemen in jouw verhaal! Wat zorgt er dan wél voor dat mensen naar je blijven luisteren?

  • Je neemt mensen mee in je presentatie door een gedetailleerd verhaal te vertellen
  • Door je persoonlijk, open en kwetsbaar op te stellen
  • Door te spreken met je handen kom je geloofwaardiger over


Opbouw en structuur van je presentatie

De structuur van een inspirerende presentatie ziet er net even iets anders uit. Volgens Rutger bouw je een presentatie op door aandacht te trekken, je publiek te raken en mee te voeren van A naar B. Die opbouw ziet er als volgt uit:

1. Verrassing: Maak contact met je publiek door middel van een pakkend beeld, een vraag of een persoonlijk verhaal.
2. Inleiding: Maak duidelijk wie je bent, werk aan je autoriteit en win sympathie bij je publiek. Houd je kernboodschap nog even geheim.
3. Betoog: Laat mensen de urgentie van het onderwerp zien: waarom is dit belangrijk? Benoem kort de oorzaak van het probleem.
* Mensen zijn meer bereid om mee te denken met jouw oplossing wanneer het probleem als eerste wordt genoemd.
Kom vervolgens met de kernboodschap (de oplossing!) Vervolgens ondersteun je die met drie argumenten/ punten.
* Stuur overeenkomsten de zaal in, dat versterkt de relatie met je publiek!
Maak het vervolgens rond door je visie te delen: Hoe gaat het eruit zien na de oplossing?
4. Afsluiting: Herhaal je kernboodschap en doe een oproep tot actie.

De voorbereiding

Het is van groot belang om je presentatie goed voor te bereiden. Presenteren kun je immers leren! Een goede voorbereiding bestaat uit goed vooronderzoek:

  • Waaruit bestaat mijn publiek?
  • Wat is de kernboodschap van mijn verhaal?

Een presentatie heeft dezelfde structuur als een pitch of speech. De kernboodschap is een oproep voor je luisteraars. Vertel ze daarom ook vooral wat ze wél moeten doen volgens jou en niet wat ze niet moeten doen. Houd het positief!

Je houding tijdens de presentatie

Je manier van presenteren is van invloed op jouw publiek. Sta je er als een zoutzak bij, dan heeft niemand zin om naar jou te luisteren. Wees je bewust van hoe je overkomt. Volgens Rutger zijn er drie belangrijke punten waar je op kunt letten:

  • Je stem: Een hoge stem zorgt voor enthousiasme, maar kan ook onzeker overkomen.

Een lage stem zorgt voor meer autoriteit tijdens je presentatie.

  • Je houding: Constant in beweging zijn, friemelen, zorgt voor onrust. Sta stevig, met je voeten op schouderbreedte. Dit straalt vertrouwen uit.
  • Oogcontact: Geen oogcontact betekent ook geen verbinding met je publiek.

Kortom: presenteren kun je leren. Een goede voorbereiding is het halve werk. Ben je enthousiast over je onderwerp, dan voelt je publiek dit ook. Zorg voor een spanningsopbouw in je verhaal en werk naar een twist toe. Maak het verhalend door met details te komen en houd het kort: hoe langer een presentatie, hoe makkelijker het is om de verbinding met je publiek kwijt te raken. Onthoud: elke speech heeft altijd maar één belangrijke oproep. Focus je daarop en dan moet het helemaal goedkomen met die presentatie!


                         



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers