Ongevallenregistratie: trends herkennen

16 april 2013

Preventiemedewerker cursus

Meer weten over de RI&E en ongevallenregistratie? Schrijf u nu in voor de praktische preventiemedewerker cursus!

Registreren

Toch is het verstandig om alle ongevallen, met of zonder verplichte registratie, vast te leggen. Zo krijg je een beter beeld van de risico’s binnen de organisatie. (en daar mee dus ook voor je BHV organisatie!) Het minimale dat je moet vast leggen is de aard en de datum van het ongeval. Als aanvulling hierop kun je de volgende punten ook beschrijven:

  • de functie van het slachtoffer
  • de functie van het slachtoffer
  • de afdeling waar hij werkzaam is
  • leeftijd en geslacht
  • een omschrijving van de plek waar het ongeval is gebeurd
  • de toedracht van het ongeval
  • de machines, gereedschappen, apparaten en materieel waar het slachtoffer op dat moment mee werkte
  • de fysieke gevolgen van het ongeval

De registratie bevat gevoelige informatie die je goed moet opslaan. De wet geeft geen richtlijnen over de vorm van de registratie. In principe voldoet een bestand in Word of Excel, maar wanneer je in een grotere organisatie werkt, kunt je beter werken met speciale software. Veel verzuimsoftware biedt de mogelijkheid om deze uit te breiden met een ongevallenregistratie. Voordeel van de speciale software zijn handige tools waarmee je kunt uitrekenen op welke afdeling de meeste ongevallen gebeuren. Dat is niet alleen per afdeling te zien, maar ook per functie en leeftijd. Op die manier zie je gemakkelijk waar ingrijpen is vereist.

Bron: Arbofocus



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers