MPI Onderzoek toont groeiende vraag naar MVO aan

24 oktober 2012

 

Volgens het onderzoek geeft maar liefst 80 procent een groeiend belang aan in de verwachtingen van klanten op MVO-gebied. 77 procent koopt met veel genoegen bij ethisch en sociaal verantwoorde bedrijven, waarbij 68 procent zelfs bereid is meer te betalen voor producten als de leverancier zich aantoonbaar sterk maakt voor de maatschappij.

 

"Het belang van dit onderzoek kan niet genoeg benadrukt worden," zei Cindy D'Aoust (MPI's COO en interim CEO) tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten. "De sector maakt zichtbaar stappen vooruit op het gebied van duurzaamheid. Nu wordt het zaak de geboekte vooruitgang en het commitment naar alle stakeholders ook te communiceren."

 

Meeting en event professionals krijgen met dit onderzoek een beter begrip van MVO en hoe dit proactief toe te passen op meetings en event, zodat ze de vraag van de klant voor kunnen zijn. "Het rapport zoomt in op alle details van MVO, inclusief de weerstanden en obstakels alsmede de uitdagingen voor praktische toepassing in bijeenkomsten. Daarnaast bevat het vele best practices en informatie over certificeringen en keurmerken, " aldus Cindy D'Aoust.

Deelnemers en stakeholder aan zet

Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat deelnemers en stakeholders belang hechten aan MVO-aspecten en dit terug willen zien in de bijeenkomsten waaraan ze deelnemen of die ze organiseren. Het onderzoek gaat uitgebreid in op de achtergronden en motivaties, maar geeft ook praktische handreikingen hoe organisatoren invulling kunnen geven aan deze verwachtingen.

 

  • Bijna 60% van de ondervraagden ervaart dat hun opdrachtgevers van hen
    verwachten dat ze actief zijn op MVO-gebied. 20 procent van de ondervraagden is
    er sterk van overtuigd dat hun stake- en aandeelhouders MVO in meetings
    verwachten
  • Ruim 70 procent van deelnemers aan bijeenkomsten wil MVO-informatie op de
    website van de bijeenkomst terugzien, of hier via een jaarverslag (bijna 60
    procent) of specifiek MVO-verslag (ca. 55 procent) kennis van kunnen nemen.
    Bedrijven in de sector geven aan informatie over MVO te communiceren op hun
    bedrijfswebsite (58%), via evenementen (51%) en via social media (48%). Bijna
    30% geeft aan een eigen CSR-jaarverslag of -rapport te maken.
  • Ruim 50 procent van de deelnemers aan bijeenkomsten ziet graag dat er
    officiële MVO-rapportages gemaakt worden
  • Ruim 30 procent van de meeting buyers geven een sterke voorkeur aan
    leveranciers die een externe accreditatie/keurmerk bezitten

Bron: congreswereld

MVO cursus

Meer weten over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Schrijf u nu in voor de MVO cursus!



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers