Consument geeft meer uit aan duurzaam voedsel

17 oktober 2012

De monitor is opgesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie. De besteding aan duurzaam voedsel in het eerste semester van 2012 is met 23,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale bestedingen van consumenten aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. In totaal is er in de eerste helft van 2012 18 miljard euro besteed aan voedsel, waarvan 1 miljard aan duurzaam voedsel.

Keurmerken

De verkoop van producten met de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees stijgt exponentieel, met respectievelijk 65 en 171% groei ten opzichte van 2011. Producten met het EKO keurmerk zijn goed voor een bedrag van ruim 444 miljoen euro in het voedingsgerelateerde uitgavepatroon van consumenten.

Meer duurzaam vlees

Onderverdeeld in productgroepen is te zien dat vlees en vleeswaren het sterkst groeien. De verkoop van duurzaam vlees steeg met bijna 80%. Aan duurzame vleeswaren werd ruim 46% meer besteed in het eerste halfjaar van 2012 in vergelijking met het eerste halfjaar van 2011. De monitor noemt de groei in overig voedsel opvallend. Onder deze groep vallen bijvoorbeeld chocoladeproducten met het UTZ keurmerk.

Verkooppunten

De meeste duurzame voedingsmiddelen worden in de supermarkt gehaald, namelijk 65% van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Buitenshuis duurzaam voedsel consumeren is goed voor 20% van de consumentenbestedingen en 15% van het duurzame voedsel wordt in speciaalzaken gehaald.

Bron: vmt

HACCP cursus

Meer weten over hygiëne en voedselveiligheid? Volg de online HACCP cursus!



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers