Jaarlijks 12.000 bedrijfsongevallen met letsel en verzuim in horeca

21 september 2012

In samenwerking met het Bedrijfschap Horeca, Koninklijke Horeca Nederland, FNV Horeca, CNV Vakmensen en de Unie heeft VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) een preventiecampagne ontwikkeld. De campagne ‘Aan de slag met Sjaak' wordt door de horeca zelf in de bedrijven uitgevoerd. De horeca is een sociale branche, waarin de gast op nummer één staat. Daarom doet de campagne een beroep op menselijkheid bij ondernemer en personeel. De campagne vraagt werkgevers in de horeca meer aandacht en zorg aan de veiligheid van het personeel te besteden. Een horeca ondernemer is ook gastheer voor zijn werknemers. Aan werkgevers en werknemers wordt gevraagd veilig werken meer serieus te nemen. Bijvoorbeeld door elkaar aan te spreken op onveilig gedrag!

De campagne ‘Aan de slag met Sjaak' richt zich op werkenden in de horeca, die het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Wie daardoor iets overkomt is dan vaak de klos, de sigaar of De Sjaak. Meestal begrijp je de gevolgen als het te laat is. Met de campagne introduceren wij de gevolgen vóór het te laat is en worden werkenden gestimuleerd met elkaar in gesprek te gaan over veiligheid. Vooral dat laatste is belangrijk om veilig te kunnen werken. Van hoog tot laag elkaar aanspreken op onveilig gedrag is iets dat nog altijd in weinig bedrijven gebeurt. Door herkenbare Sjaak-voorbeelden te gebruiken, wordt veilig werken in de horeca eenvoudig bespreekbaar. Bijvoorbeeld met een sticker op de keukenvloer en de tekst ‘Kan glad zijn Sjaak!'. De campagne wil werkgevers en werknemers beter in staat stellen om gezamenlijk horecabedrijven ‘Sjaakvrij' te maken en ook te houden.

Bron: VeiligheidNL

Preventiemedewerker cursus

Meer weten over veiligheid en de Arbowet? Volg de praktische preventiemedewerker cursus!



V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers