Update Covid-19 - toegangsbewijs

Trainingen gaan door! Zowel live als in onze online classroom. Let op het toegangsbewijs. Lees verder.. Lees meer

Ontdek meer op het V-Kam Education blog - Pagina 1

  • Nudging inzetten om veiliger te werken

    Nudging inzetten om veiliger te werken Heb jij het inspiratiewebinar gezien of het blog gelezen over  nudging ? Super, dan weet je al dat er verschil zit tussen bewust en onbewust gedrag én hoe nudging hierbij kan helpen. In dit artikel geven we nog meer achtergrondinformatie en interessante links over dit boeiende onderwerp.

    Geplaatst op 21 september 2021

    Lees verder
  • Update en maatregelen Corona Virus (Covid-19)

    Na de eerste virusmelding in Nederland heeft V-Kam Education een risicoanalyse gedaan en scenario's uitgewerkt. De nodige maatregelen zijn genomen. We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM. [Update - 20 september 2021]

    Geplaatst op 20 september 2021

    Lees verder
  • KAM-systeem: 6 vragen én antwoorden

    Het KAM-systeem is voor veel organisaties onmisbaar. Maar het is niet altijd even duidelijk welke voordelen zo'n systeem oplevert en waar het aan moet voldoen. Daarom geven wij antwoord op de zes meest gestelde vragen rondom KAM!  

    Geplaatst op 6 september 2021

    Lees verder
  • RI&E: risico-inventarisatie en –evaluatie

    RI&E: Wat is dat? RI&E is een afkorting voor Risico-Inventarisatie en Evaluatie. Elk jaar raken ongeveer 250.000 mensen betrokken bij een arbeidsongeval, waarvan 20.000 met blijvend letsel. Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van je medewerkers. Met een RI&E breng je de risico's die je medewerker loopt in kaart. Daarna maak je een plan van aanpak om de risico's te voorkomen.  De RI&E vermindert dus de kans op ongevallen op de werkvloer en op ziekteverzuim, omdat de werkplek zo veilig mogelijk gemaakt is. Voorwaarde : de RI&E moet door een wettelijk bevoegde persoon of arbodeskundige goedgekeurd worden om rechtsgeldig te zijn.

    Geplaatst op 7 juli 2021

    Lees verder
  • Van ISO High Level Structure (HLS) naar ISO Harmonized Structure (HS): dít gaat er veranderen

    Sinds mei 2021 is de High Level Structure (HLS) als ISO managementsysteemnorm vervangen door de HS: de Harmonized Structure. Hoewel deze nieuwe overkoepelende basisstructuur veel op zijn voorganger lijkt, zijn er toch een paar kleine nuances en aanvullingen. Benieuwd wat er verandert? We leggen het je graag uit! 

    Geplaatst op 5 juli 2021

    Lees verder
  • Corona-struggles op de werkvloer? Vijf tips voor QHSE managers!

    Niet op kantoor kunnen werken, afstand houden en een hoge werkdruk door ziekteverzuim; veel mensen ervaren corona-struggles op de werkvloer. Hoe zorg je ervoor dat je in deze tijd tóch effectief, veilig, gezond én met plezier kunt werken? Onze safety coach Ilse Jansen geeft je vijf tips!

    Geplaatst op 3 mei 2021

    Lees verder
  • De NEN 3140 keuring: hoe vaak moet dat gebeuren?

    de NEN 3140 is d e norm die ervoor moet zorgen dat elektrische installaties en gereedschappen veilig te gebruiken zijn. Een Vakbekwaam Persoon (VP) of Voldoende Onderricht Persoon (VOP) mag de keuring volgens de NEN 3140 norm op zich nemen. Maar, hoe vaak moet een NEN 3140 keuring worden uitgevoerd?

    Geplaatst op 13 april 2021

    Lees verder
  • De NEN 3140 keuring: wie mag het uitvoeren en hoelang is de keuring geldig?

    De NEN 3140 moet ervoor zorgen dat elektrische installaties en gereedschappen veilig te gebruiken zijn. Kortgezegd: ‘Bedrijfsvoering van elektrische installaties met laagspanning. Maar wie mag de NEN 3140 keuring uitvoeren en hoelang is deze keuring geldig?

    Geplaatst op 13 april 2021

    Lees verder
  • V-Kam Education legt uit: wat doet een MVK’er?

    In Nederland ben je als bedrijf (nog) niet verplicht om een Middelbare Veiligheidskundige (MVK’er) in dienst te nemen. Sterker nog: volgens de wet kan een preventiemedewerker de rol van een Veiligheidskundige ook op zich nemen. Maar wat doet een MVK’er eigenlijk? V-Kam Education legt het je uit.

    Geplaatst op 31 maart 2021

    Lees verder
  • #6 QHSE-professional in crisistijd | Luuk Willemsen

    “We moeten er veel aandacht aan besteden, maar het is ook belangrijk dat alle activiteiten op een verantwoordelijke manier door blijven gaan'. ”   - QHSE-professional Luuk Willemsen - Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional er volgens hen uit?

    Geplaatst op 19 maart 2021

    Lees verder
  • Klant aan het woord | Fred de Koff van Trivium Packaging

    Fred de Koff is training officer bij Trivium Packaging. Hij zorgt ervoor dat het personeel in Noord-Nederland zich kan blijven ontwikkelen. Dat doet hij onder meer door incompany trainingen in te kopen. Lees hier zijn ervaring met de incompany trainingen van V|Kam Education. 

    Geplaatst op 19 maart 2021

    Lees verder
  • Interne audit volgens ISO 9001 | Een checklist, voorbeeld en vragenlijst

    Interne audit iso 9001 Een interne audit is een belangrijk instrument. Het geeft het management inzicht in de bedrijfsprocessen en werkzaamheden. Werken alle processen goed? Volgens de gestelde eisen? Wordt er door medewerkers gewerkt zoals afgesproken? En waar zijn verbeteringen mogelijk? Een goed uitgevoerde interne audit geeft antwoord op deze vragen. Het is een krachtig hulpmiddel om te bepalen of het managementsysteem nog oplevert wat het op moet leveren. En is goed voor de organisatie en voor klanten.

    Geplaatst op 11 maart 2021

    Lees verder
  • Alle vragen beantwoord: dit moet je weten over de preventiemedewerker

    Verdiep jij je op dit moment in een nieuwe functie als preventiemedewerker of wil je - als werkgever - weten met welke punten je rekening moet houden? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij zetten de meest gestelde vragen rondom de preventiemedewerker voor je op rij én geven je de antwoorden.

    Geplaatst op 4 maart 2021

    Lees verder
  • #5 QHSE-professional in crisistijd | Niels de Jonge

    “Het besef dat je samen verantwoordelijk bent, daar zijn mensen zich door de crisis extra bewust van geworden . ”   - QHSE-professional Niels de Jonge - Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Niels de Jonge. “Je rol als KAM wordt nóg meer adviserend.”

    Geplaatst op 1 februari 2021

    Lees verder
  • Bhv’er tijdens een pandemie? Dit moet je weten!

    Hulp verlenen tijdens een pandemie: dat is andere koek. We zitten midden in de coronacrisis, werken massaal thuis en vermijden zoveel mogelijk het persoonlijke contact. Maar incidenten op de werkvloer wachten niet. Sterker nog: er ontstaat een nieuw risico. De bezetting van bhv’ers in bedrijven en organisaties zal vaak lager zijn dan normaal. Aan welke aangepaste maatregelen moet je je als bhv’er houden in een pandemie?

    Geplaatst op 26 januari 2021

    Lees verder
  • Thuiswerken: dit mag je als werknemer verwachten

    De lockdown: we zitten er nog middenin. Dat betekent dat we met zijn allen (nog) zoveel mogelijk thuis moeten werken. Maar wat als jouw werkgever je verplicht om toch naar de werkplek te komen? Mag hij of zij dit van jou vragen én nog belangrijker: mag jij als werknemer weigeren? Wij zochten het voor je uit.

    Geplaatst op 19 januari 2021

    Lees verder
  • Preventiemedewerker: taken, bevoegdheden en alles wat je moet weten

    Maak jij binnenkort een carrièreswitch – of breid je je huidige baan uit – naar de functie van preventiemedewerker? Ben je al preventiemedewerker en wil je nog méér te weten komen over deze bijzondere functie? Gefeliciteerd, je bent hier op de juiste plek!

    Geplaatst op 11 januari 2021

    Lees verder
  • ISO 9001 op de schop?

    Er gaan geruchten rond in de norm-gangen. De ISO 9001 zou in 2021 weleens kunnen worden herzien. En dat terwijl de herziening van 2015 bij een ieder nog helder op het netvlies staat. Wat betekenen deze eventuele aanpassingen en wat vinden onze trainers hiervan? Wij nemen jullie mee!

    Geplaatst op 28 december 2020

    Lees verder
  • #4 QHSE-professional in crisistijd | Tessa Nijsen

    “Je weet niet precies waar die stip op de horizon zit, maar het glas is halfvol” - QHSE-professional Tessa Nijsen - Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Tessa Nijsen. “Het blijft soms zoeken.”

    Geplaatst op 28 december 2020

    Lees verder
  • #3 QHSE-professional in crisistijd | Olaf Blaauw

    "Grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes te nemen in de richting van je doel” - Olaf Blaauw QSHE-Professional Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-co ördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met  ‘oud deelnemers ’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Olaf Blaauw.  “Vaak moet er eerst iets gebeuren, wil men van gedrag veranderen.”

    Geplaatst op 10 december 2020

    Lees verder
  • Het NEN3140 aanwijsbeleid: heb jij het goed geregeld?

    Zo maak je op de juiste manier gebruik van het aanwijsbeleid volgens de NEN3140 Zo, de cursus voor Vakbekwaam Persoon is binnen. En nu? Maak je  geen  gebruik van het aanwijsbeleid, dan mag je strikt gezien nog evenveel als gister. Het implementeren van een NEN3140 aanwijsbeleid is verplicht sinds 1995, aldus de Arbowet. Maar volgens NEN3140-trainer Sijbrand Seine, weet een groot deel van de bedrijven hier te weinig vanaf. Hoe werkt een aanwijsbeleid en waarom is het zo belangrijk? Wij leggen het uit!

    Geplaatst op 18 november 2020

    Lees verder
  • Nudging: wat is het en hoe kan het jou helpen?

    Hoe nudging jou kan helpen bij het beïnvloeden van veilig gedrag Het beïnvloeden van bewust en/ of onbewust gedrag. Hoe doe je dat? Tijdens het inspiratiewebinar ‘Hoe kan nudging je helpen bij KAM en gedrag?’ neemt Ilse Jansen je mee in het effect van nudging. Jouw medewerkers positief beïnvloeden op het gebied van veilig werkgedrag? Lees dan snel verder!

    Geplaatst op 2 november 2020

    Lees verder
  • De juiste preventiemedewerker voor jouw bedrijf: zo vind je hem!

    Alles rondom het werven, selecteren en kiezen van de juiste preventiemedewerker Nog geen preventiemedewerker in dienst of op zoek naar de juiste invulling van deze belangrijke rol? Je bent niet alleen. Volgens De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft de helft van de bedrijven in Nederland nog geen preventiemedewerker in dienst. Hoog tijd om de handen uit de mouwen te steken! Maar waar begin je? Wij kijken met je mee.

    Geplaatst op 2 november 2020

    Lees verder
  • Draag jij de juiste veiligheidsschoenen? Check het hier!

    Schoenen, je trekt ze aan zonder erbij na te denken. Het hoort bij het dagelijkse ritueel. Toch hebben de schoenen die je draagt een groter effect op je gezondheid dan je misschien denkt. Veiligheidsschoenen zijn voor veel werknemers een verplicht onderdeel van hun outfit, maar hoe weet je nou of je wel de juiste veiligheidsschoenen draagt? Wij kijken met je mee.

    Geplaatst op 14 oktober 2020

    Lees verder
  • Boost je veiligheidscultuur met de Veiligheidsladder (Safety Culture Ladder)

    De veiligheidsladder, ben jij er al bekend mee? Tijdens het webinar ‘Boost je veiligheidscultuur met de Veiligheidsladder’ bleek uit een poll van V-Kam Education dat driekwart van de kandidaten zich nog niet bezighoudt met de ‘Safety Culture Ladder’. We blikken terug: tijdens het webinar laat Tiemen van der Worp zien waarom het volgens hem wél een goed idee is om op basis van de Veiligheidsladder het veiligheidsbewustzijn binnen je bedrijf te vergroten.

    Geplaatst op 14 oktober 2020

    Lees verder
  • Waarderend onderzoeken

    De kunst van krachtige vragen stellen Op de dag van de KAM-professional ga je in gesprek met mede-KAM-coördinatoren: wat kun je van elkaar leren? Daarnaast worden er verschillende sprekers uitgenodigd, om jou als KAM-professional te prikkelen en inspireren. Dit jaar: Theo van den Eijnden, over waarderend onderzoeken. Hoe stel je de juiste, maar vooral ook krachtige vragen?

    Geplaatst op 8 oktober 2020

    Lees verder
  • De minderheid kan de meerderheid overtuigen

    Tips voor de KAM-professional, gegeven door Ben Tiggelaar Op de dag van de KAM-professional ga je in gesprek met mede-KAM-coördinatoren: wat kun je van elkaar leren? Daarnaast worden er verschillende sprekers uitgenodigd, om jou als KAM-professional te prikkelen en inspireren. Dit jaar: Ben Tiggelaar, onder andere over zijn boek ‘De Veiligheidsladder’. We hebben zijn meest handige tips voor je op een rij gezet.

    Geplaatst op 8 oktober 2020

    Lees verder
  • #10 ‘QHSE-professional van de toekomst’

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Hermanda Janssen. “Niet enkel en alleen maar werkinstructies opvolgen, maar het lef hebben om zelf na te denken.”

    Geplaatst op 30 september 2020

    Lees verder
  • SER komt met handreiking Preventiemedewerker: wat mag je verwachten?

    Volgens SER (De Sociaal-Economische Raad) heeft maar iets meer dan de helft van de bedrijven in Nederland een preventiemedewerker in dienst. Is er wel een preventiemedewerker aanwezig, dan is de rol en positie voor veel mensen onbekend. En dat, terwijl de functie in Nederland verplicht is. Daarom heeft SER – samen met de Stichting van Arbeid – de ‘Handreiking arbomaatregelen preventiemedewerker’ in het leven geroepen.

    Geplaatst op 7 september 2020

    Lees verder
  • Is NEN 3140 Verplicht?

    Wat veel werkgevers willen weten - maar wat nu eenmaal niet zo simpel is te beantwoorden - is de vraag: is de NEN 3140 norm verplicht? Het onderwerp ligt in een grijs gebied, maar als we even inzoomen, zien we dat er wel degelijk een antwoord blijkt te zijn. De NEN 3140 is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden rondom, aan of met elektrische apparaten of machines, in het laagspanningsgebied. Oftewel: ‘Bedrijfsvoering van elektrische installaties – Laagspanning’. De norm is pas gewijzigd, in juli 2019, waardoor vast aangeschoten apparatuur nu ook onder de NEN 3140 valt. Volgens trainer Stephan Luppens, is de norm een manier om je aan te wet te houden, wanneer je in je bedrijfsvoering te maken hebt met elektrische installaties.

    Geplaatst op 2 september 2020

    Lees verder
  • Wat is NEN 3140?

    Al die wetten en normen: het is logisch dat je als werkgever soms het spoor bijster bent en even niet meer kunt volgen welke certificaten je als bedrijf op zak moet hebben. Daarom lichten wij ze voor je uit, zodat je precies weet wat het inhoudt en of het verplicht is voor jou als werkgever en/of voor jouw werknemers. Deze keer: norm NEN 3140. Wat is dat precies?

    Geplaatst op 2 september 2020

    Lees verder
  • Slaap je fit - tips van een slaappsycholoog

    Tips van een slaappsycholoog Wist je dat 1 op de 5 mensen slecht slaapt? We hebben het hier over 20 procent van de wereldbevolking. Dat is behoorlijk! Slaappsycholoog & health coach drs. Annemieke M. Deiman gaf slaaptips tijdens een coachsessie ‘Slaap je fit’ op de Dag van de KAM-professional in 2019. In dit artikel kun je de tips nog eens nalezen.

    Geplaatst op 2 september 2020

    Lees verder
  • Crisis als vliegwiel voor verandering: het stimuleren van eigenaarschap

    Hoewel de crisis zorgt voor drastische veranderingen, is het altijd belangrijk om kansen te blijven zien. Elke crisis – groot of klein – brengt verandering met zich mee. In het webinar ‘Crisis als vliegwiel voor verandering’, leggen Vincent van Duyvenbode en Sander Delfos uit op welke manier de crisis ook kan zorgen voor een positieve verandering binnen de bedrijfsvoering. In dit webinar benadrukken ze o.a. het onderwerp eigenaarschap en leggen ze uit waarom dit zo belangrijk is voor de groei van een onderneming.

    Geplaatst op 2 september 2020

    Lees verder
  • MVK’er: wat is dat?

    Volgens de Nederlandse wetgeving kan een preventiemedewerker de rol van een Middelbare Veiligheidskundige (MVK’er) invullen, wanneer hij aan de nodige randwaarden voldoet. En dat, terwijl ze in naaste landen bedrijven verplichten een MVK’er in dienst te nemen, kijkend naar de grootte en de bekende risico’s van het bedrijf. Wat is dat dan precies, een MVK’er?

    Geplaatst op 31 augustus 2020

    Lees verder
  • Help, ik ben preventiemedewerker!

    Help, ik ben preventiemedewerker! De taken en bevoegdheden van een preventiemedewerker De preventiemedewerker wordt door de werkgever aangesteld en staat het bedrijf bij op het gebied van gezond en veilig werken. Een verplichte functie, aldus de Arbowet. Bij een kleiner bedrijf – met 25 of minder werknemers – mag je als werkgever zelf de rol van preventiemedewerker invullen. Maar wat zijn de taken en bevoegdheden van een preventiemedewerker eigenlijk?

    Geplaatst op 17 augustus 2020

    Lees verder
  • Middelbare Veiligheidskunde: iets voor jou?

    Middelbare Veiligheidskunde: iets voor jou? In Nederland bepaalt de werkgever op basis van de risico’s van het bedrijf, welke deskundige hij op de werkvloer nodig heeft. Een preventiemedewerker kan de rol van een Middelbare Veiligheidskundige (MVK’er) invullen, wanneer hij aan de nodige randvolwaarden voldoet. Terwijl ze in andere landen vaak kijken naar de grootte van het bedrijf en de ‘welbekende’ risico’s, waarop je vervolgens als bedrijf verplicht wordt een MVK’er in dienst te nemen. Trainer Tiemen van der Worp denkt dat we in Nederland ook die kant op zullen gaan.

    Geplaatst op 10 augustus 2020

    Lees verder
  • #9 QHSE-professional van de toekomst | Luuk Willemsen

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Luuk Willemsen. “Het werk van een KAM-coördinator is nooit saai.”

    Geplaatst op 30 juli 2020

    Lees verder
  • Kwaliteitsmanagement in crisistijd volgens de OODA-loop

    Kwaliteitsmanagement in tijden van crisis: een periode om te laten zien dat Kwaliteitsmanagement geen ondergeschoven kindje is, maar veel waarde kan toevoegen –vooral-  in tijden zoals deze. Welk model werkt het beste voor jouw organisatie en welke tools kun je hiervoor gebruiken?  Tijdens het webinar ‘Kwaliteitsmanagement in crisistijd’ neemt Tiemen van der Worp je mee naar het model dat volgens hem het beste werkt – crisis of niet.

    Geplaatst op 8 juli 2020

    Lees verder
  • #2 QHSE-professional in crisistijd | Rutger Werkhoven

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rutger Werkhoven. “Iedereen zo goed en tijdig mogelijk informeren, dat was mijn grootste uitdaging.”

    Geplaatst op 29 juni 2020

    Lees verder
  • Risicomanagement in crisistijd

    Risicomanagement in crisistijd: heeft het systeem gefaald?   Risicomanagement in tijden van crisis: de periode om te ontdekken of het huidige systeem werkt of dat er dringend een update nodig is. Hebben we in deze periode belang bij een preventieve aanpak of hadden we daadkrachtiger kunnen zijn? Wat voor kansen zien we op dit moment in onze organisaties ontstaan? Op deze vragen – en meer - is Edwin Martherus ingegaan tijdens het webinar ‘Risicomanagement in crisistijd’. De coronacrisis geplaatst in het risicomanagement perspectief. Allereerst, stelt Edwin, is het een illusie om te denken dat je je goed kunt voorbereiden op een pandemie. “We kennen de risico’s niet, weten niet hoe het virus ‘werkt’, hoe het zich verder ontwikkelt. We weten niet wat de systemische effecten zijn: wat doet een uitbraak met de samenleving? Dat maakt het lastig om van tevoren leidende doelen en normen te stellen. Anders dan wanneer je je als bedrijf voorbereidt op een calimiteit, zoals een grote brand bijvoorbeeld.”

    Geplaatst op 11 juni 2020

    Lees verder
  • Uitgelicht: de preventiemedewerker

    Elk bedrijf moet er één of meerdere hebben: een preventiemedewerker. Verplicht gesteld door de Arbowet. Bij een kleiner bedrijf - met 25 of minder werknemers - mag je als werkgever zelf de rol van preventiemedewerker invullen. Maar wat is dat nou eigenlijk, een preventiemedewerker?

    Geplaatst op 4 juni 2020

    Lees verder
  • De preventiemedewerker: een verplichte functie?

    Voor de meeste bedrijven geen onbekend begrip: de preventiemedewerker. Met zijn of haar functie een belangrijk middelpunt op het gebied van preventie en bescherming. Maar is de functie ook verplicht? Of is het optioneel ?

    Geplaatst op 3 juni 2020

    Lees verder
  • #1 QHSE-professional in crisistijd | Rianne Roijers

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “We hebben een coronateam opgezet.” Rianne werkt als KAM-coördinator voor Koninklijke van Twist. Een groot bedrijf dat onder andere noodstroomaggregaten levert. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe risico’s met zich mee. “Wij hebben natuurlijk wel een vitaal beroep: denk bijvoorbeeld aan de noodstroomaggregaten in ziekenhuizen. Ik snap dat sommige collega’s zich een beetje opgelaten voelen, om dan naar een risicolocatie te moeten waar mogelijk coronabesmettingen zijn. Toch moet het werk gewoon doorgaan. De noodstroomaggregaat is zeker nu, heel belangrijk!”

    Geplaatst op 25 mei 2020

    Lees verder
  • Hulpverlenen in tijden van corona, hoe doe je dat?

    De intelligente lockdown brokkelt langzaam af, kappers zijn weer open en ook de kinderen mogen (voor een deel) naar school. Maar het advies om zoveel mogelijk thuis te werken blijft, net als de anderhalvemetersamenleving. Duidelijk, maar hoe verleen je als bhv’er nu de juiste hulp? En hoe communiceer je als hoofd-bh’ met je werkgever, collega’s en mede-bhv’ers? In het gratis webinar van V-Kam Education – gegeven door trainer Otto Mulder en Marieka Baars – word je meegenomen in het onderwerp ‘BHV in crisistijd’. Otto: “Iedereen is verplicht om mensen in nood te helpen, de hulpverlening gaat gewoon door. Maar dan zoveel mogelijk op anderhalve meter afstand”. We snappen dat dit misschien een aantal vragen bij jullie naar boven brengt, daarom hebben we de meestgestelde vragen hieronder in kaart gebracht. Marieke en Otto hebben deze zo zorgvuldig mogelijk proberen te beantwoorden.

    Geplaatst op 18 mei 2020

    Lees verder
  • Gratis proefles KAM coördinator opleiding

    Gratis proefles KAM coördinator opleiding Altijd al willen ervaren hoe de KAM coördinator opleiding gaat?

    Geplaatst op 13 mei 2020

    Lees verder
  • Auditen in crisistijd: hoe doe je dat?

    Dat we zoveel mogelijk moeten thuiswerken in deze crisistijd, is voor iedereen duidelijk. Maar een audit vanuit huis: is dat wel efficiënt? Hoe toets je een auditee, wanneer je diegene niet eens in zijn of haar ogen kan kijken? In het gratis webinar van V-Kam Education – gegeven door trainer Monique Moraal- word je meegenomen in het onderwerp ‘Auditen in ciristijd’. Volgens Monique zijn er nog diverse mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je toch kunt auditen, al is het even anders dan anders. In dit artikel bespreken we dan ook deze verschillende mogelijkheden en zoomen we daarbij in op de interne audits. Deze tijd vraagt ons volgens Monique vooral om nu naar de kansen te kijken, want die zijn er genoeg!

    Geplaatst op 1 mei 2020

    Lees verder
  • Thuiswerken, hoe houd je het veilig?

    Zo veel mogelijk thuiswerken, is de boodschap van het kabinet aan Nederland in deze crisistijd. Maar hoe houd je als werkgever de veiligheid van je werknemers in acht, wanneer deze lastiger te controleren is? En wie is er de eindverantwoordelijk voor de veiligheid van ‘thuiswerkers’? In het gratis webinar van V-Kam Education – gegeven door trainer Antoine Span – word je meegenomen in het onderwerp ‘Arbo & preventie in crisistijd’. Volgens Antoine zijn er op dit moment verschillende problemen waar we als werkgever tegenaan lopen. Zo is er onder andere sprake van een verminderd toezicht, is er een verlaagde productiviteit van de medewerkers en zijn er financiële onzekerheden. Er zijn veel vragen, maar wie heeft de antwoorden? Als eerste is het van belang om je te realiseren dat de Arbowet van toepassing blijft. In het webinar wordt hier uitvoerig over gesproken, maar in dit artikel zoomen we in op het gebied ‘thuiswerken’. Want hoe controleer je als werkgever nou of de medewerkers nog ‘veilig werken’ en zich – ook thuis - houden aan de Arbowet? In dit artikel beantwoorden wij drie belangrijke vragen rondom thuiswerken in crisistijd.

    Geplaatst op 24 april 2020

    Lees verder
  • Waarom gebruiken wij Zoom?

    De laatste weken staat het gebruik van online tools voor meetings, webinars en online classrooms enorm in de belangstelling. Direct na de maatregelen, die onze overheid genomen heeft op 16 maart, zijn wij gestart met de online classrooms om het verder leren mogelijk te maken voor onze klanten. En met succes! De reacties van de cursisten zijn enthousiast. “Digitaal les vond ik eerst spannend, maar uiteindelijk top efficiënt en de uitvoering prima, vertelde Kemira”. Een cursist van Vryhof reageerde “Van klassikaal naar online vanwege Corona; ik vond het een zeer positieve ervaring…”. Ook Mariëtte was positief verrast: “Ik ben positief verrast door de online variant, terwijl ik mij op had gegeven voor de klassikale cursus.”

    Geplaatst op 20 april 2020

    Lees verder
  • Gratis webinar: Auditen in crisistijd

    Ben je intern auditor of KAM professional?   In deze bijzondere tijden van het corona crisis ontstaan er allerlei nieuwe situaties. Hoe kan je tijdens deze crisis jouw auditprogramma toch goed blijven uitvoeren? Welke manieren zijn er om vanuit huis toch audits te kunnen uitvoeren? Hoe kan je ‘bewijslast’ online 'zien'? Hoe kan je de interne audit goed voorbereiden als je deze online gaat doen? Vragen waar we jou mee gaan helpen in ons  gratis webinar op donderdag 30 april van 14:00 – 15:00 uur

    Geplaatst op 15 april 2020

    Lees verder
  • Gratis webinar: Arbo & Preventie in crisistijd

    Ben je Preventiemedewerker, KAM professional of Veiligheidskundige? In deze bijzondere tijden van het corona crisis ontstaan er allerlei nieuwe situaties. Hoe ga je hier mee om? Hoe kan je tijdens deze crisis jouw Arbo- en Preventie-rol toch goed blijven uitoefenen? Hoe ga je om met de thuiswerkrisico’s? Hoe blijf je de veiligheidsrisico’s beheersen? Vragen waar we jou mee gaan helpen in ons  gratis webinar op donderdag 23 april van 14:00  – 15:00 uur .

    Geplaatst op 15 april 2020

    Lees verder
  • Ontdek de 10 gouden tips voor elke preventiemedewerker!

    Of je nu preventiemedewerker bent of een cursus preventiemedewerker gaat volgen; de kans is groot dat je wel wat praktische tips kunt gebruiken. Want wat zijn nu precies de belangrijkste aandachtspunten, met welke praktijkscenario’s moet je rekening houden en hoe zorg je ervoor dat je jouw taak als preventiemedewerker optimaal kunt uitvoeren? Deze 10 gouden tips helpen jou verder! Dit artikel is tot stand gekomen na diverse interviews. Jaarlijks verzorgt V-Kam Education de cursus preventiemedewerker en de opleiding preventiemedewerker aan honderden preventiemedewerkers.

    Geplaatst op 2 april 2020

    Lees verder
  • Duurzamer werken? Ken de risico’s van langdurig zitten

    Langdurig zitten blijkt de grote nieuwkomer te zijn op de ESENER Risicolijst. ESENER doet onderzoek naar nieuwe en opkomende risico’s van werknemers in Europa. Naast langdurig zitten blijkt ook het maken van repeterende bewegingen van hand en arm bovenaan de lijst te staan. Mogelijke risico’s, om goed in de gaten te houden.  Werknemers die in een verkeerde werkhouding werken, hebben meer kans op klachten aan hun spieren, pezen of gewrichten. Preventie bij dit soort klachten is dus van belang, om je werknemers op een duurzame en gezonde manier in te kunnen blijven zetten. Met het onderzoek van ESENER worden bedrijven in Europa gevraagd naar onderwerpen rondom gezond en veilig werken.  De eerste uitkomsten van de European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks (ESENER-3) zijn in november 2019 gepresenteerd.

    Geplaatst op 4 maart 2020

    Lees verder
  • #8 QHSE-professional van de toekomst | Rutger Werkhoven

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Rutger Werkhoven. “Als KAM ben je vaak een einzelgänger.” Rutger werkt als KAM-coördinator bij Schoonmaakbedrijf NIVO, een facilitaire dienstverlener. “We hebben verschillende vestigingen verspreid over Noordoost-Nederland. Ik ben hier zelfstandig werkzaam als KAM-coördinator, dat betekent dat ik in mijn eentje alle zaken met betrekking tot Kwaliteit, Arbo en Milieu onder mijn hoede heb.” Volgens Rutger is een QHSE-professional de sparringpartner voor de gehele organisatie. Van directie tot aan de werkvloer. En dat gaat niet zonder risico’s en kansen. 

    Geplaatst op 3 maart 2020

    Lees verder
  • De overstap naar ISO 45001

    OHSAS 18001-certificaten zijn na 12 maart 2021 niet meer geldig Organisaties met een OHSAS 18001-certificaat hebben nog tot 12 maart 2021 de tijd om over te stappen op een ISO 45001-certificaat. Het ISO 45001 ‘Managementsystemen voor gezond en veilig werken – Eisen met richtlijnen voor gebruik’ werd gepubliceerd in maart 2018 en richt zich op een gezonde en veilig werkomgeving voor werknemers. Lees hier wat deze overgangstermijn voor jouw organisatie kan betekenen.

    Geplaatst op 24 februari 2020

    Lees verder
  • Dit betekent de Omgevingswet voor jou

    In 2021 is het zover. Naar verwachting treedt de Omgevingswet januari volgend jaar in werking. Maar wat is het precies en wat betekent het voor jou? In dit artikel proberen wij met behulp van V-Kam Education trainer Antoine Span deze uitgebreide wet iets te versimpelen. De Omgevingswet is eigenlijk al in 2015 in het leven geroepen, om een aantal regels op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening wat simpeler te maken. Ook wordt het aantal regels teruggedrongen. Antoine: “In de Omgevingswet worden straks ruim dertig wetten ‘overgetankt’. De globale wetten gaan verdwijnen en worden gecentreerd op de Omgevingswet. Ook komt er één loketfunctie. Nu moet je vaak voor verschillende vergunningen bij verschillende loketten zijn, die elkaar ook nog eens tegenwerken. Maar de rijksoverheid gaat de verantwoordelijkheid verleggen naar de gemeente.”

    Geplaatst op 10 februari 2020

    Lees verder
  • #7 QHSE-professional van de toekomst | Rianne Roijers

    Elke maand zet V-Kam Education een KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “Procedures of lange documenten? Dat gaat niemand lezen.”

    Geplaatst op 3 februari 2020

    Lees verder
  • #6 QHSE-professional van de toekomst | Marcel Sparidans

    Elke maand zet V-Kam Education een KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Marcel Sparidans. “De functie is intermediair, dat zal het altijd blijven.”

    Geplaatst op 6 januari 2020

    Lees verder
  • Prioriteiten met impact!

    Elke dag opnieuw hebben wij te maken met het stellen van prioriteiten en het maken van keuzes. Of je nu KAM coördinator, Veiligheidskundige, auditor, preventiemedewerker, of wie dan ook bent. Raar woord trouwens: 'prioriteiten'. 

    Geplaatst op 6 december 2019

    Lees verder
  • #5 QHSE-professional van de toekomst | Olaf Blaauw

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Olaf Blaauw. ‘Ik denk dat we steeds assertiever moeten zijn.’

    Geplaatst op 30 november 2019

    Lees verder
  • #4 QHSE-professional van de toekomst | Hanneke Lutters

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Hanneke Lutters. ‘Het is een veranderingsproces. Het moeilijkste wat er is, dus ook bij de mens.’

    Geplaatst op 29 november 2019

    Lees verder
  • #3 QHSE-professional van de toekomst | Niels de Jonge

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional * er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Niels de Jonge. “In de toekomst ben je er als KAM-coördinator vooral om advies te geven aan de directie.” Niels is sinds 2014 werkzaam als KAM-coördinator bij HEBO Maritiem Service. Daarnaast is hij werkzaam op de HR-afdeling van het bedrijf: hij is medeverantwoordelijk voor opleiding en training binnen de organisatie. “Als KAM ben ik een afdeling op mezelf. Het bedrijf heeft ruim honderd werknemers, dus mijn positie is vrij druk. Ik zie genoeg kansen voor een KAM-coördinator. Denk alleen al aan de manier waarop de nieuwe ISO 9001 norm nu gestructureerd is: de High Level Structure. De leiderschapsrol die daar voor de directie heel erg belangrijk in is gemaakt. Daar ligt de kans om als KAM-coördinator meer in zijn algemeenheid aan het werk te gaan. Ondersteunend aan de directie, in een staffunctie.” 

    Geplaatst op 25 september 2019

    Lees verder
  • Een geïntegreerde audit: wat is dat?

    De introductie van de Extended Audit Approach Steeds meer organisaties hebben een integraal managementsysteem, passen verschillende normen toe en kunnen hiervoor ook verschillende certificaten behalen. Door de introductie van de High Level Structure (HLS) in 2012, een initiatief van ISO is het voor een organisatie makkelijker om deze normen geïntegreerd toe te passen. Een nieuw systeem vraagt ook om een nieuwe vorm van toetsing. Welke manier van auditen sluit aan bij dit integrale systeem?

    Geplaatst op 3 september 2019

    Lees verder
  • Interne audits op basis van HLS

    Wel of niet een goed idee? De komst van de High Level Structure (HLS), een initiatief van ISO (in 2012 vastgesteld) om een ‘structuur’ op hoofdlijnen’ voor de managementsystemen te ontwikkelen, heeft gezorgd voor grote veranderingen binnen de betreffende managementsystemen. De HLS moet er o.a. voor zorgen dat de normen voor managementsystemen beter op elkaar aansluiten en de bedrijfsvoering van een organisatie eenvoudiger wordt. Een integratie van verschillende ISO-certificeerbare managementsystemen samenbrengen tot één integraal managementsysteem. Maar moeten we de integrale bedrijfsvoering voortaan ook gaan auditen op basis van de HLS?

    Geplaatst op 29 augustus 2019

    Lees verder
  • Arbochecklist: maak het je gemakkelijk

    Werk je met uitzendkrachten? Dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Om veilig te kunnen blijven werken, moet je uitzendkracht namelijk beschikken over een aantal kwalificaties. Ook een risico-inventarisatie is van belang. De Arbo checklists helpen je om dit zo zorgvuldig mogelijk (en makkelijk!) uit te voeren.

    Geplaatst op 15 augustus 2019

    Lees verder
  • #2 QHSE-professional van de toekomst | Tessa Nijsen

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Tessa Nijsen. “Je moet je altijd blijven ontwikkelen als KAM-coördinator.”

    Geplaatst op 13 augustus 2019

    Lees verder
  • Samenwerken aan een integraal managementsysteem

    Handig, zo’n integraal managementsysteem. De manier van planmatig werken is efficiënt, werkt snel en is duurzaam voor het organisatieproces. Maar hoe implementeer je het systeem binnen je bedrijfsvoering? Bij de workshop ‘Risicomanagement in de praktijk’ door Edwin Martherus voor de Dag van de KAM-professional op 28 juni werd onder andere dit onderwerp op een interactieve manier behandeld. Kon je niet aanwezig zijn? Wij hebben een korte samenvatting voor je gemaakt! 

    Geplaatst op 9 juli 2019

    Lees verder
  • De HLS wordt aangepast: en nu?

    In de komende twee jaar wordt de High Level Structure (HLS) onder de loep genomen. Er komt een aangepaste versie, die het interpreteren van onder andere het risicomanagement gemakkelijker moet maken. Maar heeft de aanpassing van de HLS ook gevolgen voor ISO 9001? De HLS is een door Nederland genomen initiatief om de afstemming van de normen van het managementsysteem binnen de ISO te verbeteren. Het is eigenlijk de kern van wat we het plug-in model zijn gaan noemen: het geeft aan volgens welke structuur de eisen in de norm moeten worden vormgegeven. Sinds 2012 is de HLS verplicht voor alle nieuwe of herziende normen. Op dit moment geven gebruikers aan dat ze het lastig vinden om de normen op eenzelfde manier toe te passen in hun eigen bedrijfsvoering. Een onderwerp wat zeker op de agenda staat tijdens de herziening. Dick Hortensius is secretaris van de werkgroep die toeziet op de hernieuwing van de HLS en dus een groot vertegenwoordiger vanuit Nederland. De voorzitter is de Braziliaanse Nigel Croft, die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van ISO 9001.

    Geplaatst op 28 juni 2019

    Lees verder
  • #1 QHSE-professional van de toekomst | Martijn van de West

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Martijn van de West: “Een KAM-coördinator wordt steeds meer gezien als sparringpartner.”

    Geplaatst op 26 juni 2019

    Lees verder
  • Verplichte ISO 27001 certificering Arbodiensten

    Vanaf 1 januari 2020 is het verplicht om samen te werken met een ISO 27001 gecertificeerde leverancier voor arbodiensten. De ISO 27001 is een wereldwijd bekende norm waarmee kan worden aangetoond dat een managementsysteem voldoet aan alle eisen op het gebied van informatiebeveiliging.

    Geplaatst op 17 mei 2019

    Lees verder
  • De informatieplicht energiebesparing: voor wie geldt dit?

    Vanaf 1 juli 2019 moeten alle bedrijven en instellingen voldoen aan de nieuwe eis van de informatieplicht. Uit de Nationale Energieverkenning 2017 is gebleken dat het toezicht op de energiebesparingseis niet waterdicht is. Het Energieakkoord voor duurzame groei kan op deze manier niet worden bereikt. Er is immers niet voldoende informatie beschikbaar over de bedrijven en instellingen in Nederland om hierin te kunnen handhaven. Informatieplicht maakt dit een gemakkelijker. Tegelijkertijd moedigt de informatieplicht bedrijven en instellingen aan om te starten met de energiebesparing. De lijst met erkende maatregelen voor energiebesparing (per bedrijfstak) geldt als uitgangspunt.

    Geplaatst op 16 april 2019

    Lees verder
  • Update NEN 3140: de belangrijkste veranderingen op een rij

    De NEN 3140, het Arbobesluit rondom de bedrijfsvoering van elektrische installaties, is onlangs aangepast. De vernieuwingen zorgen er onder andere voor dat het aanwijsbeleid van bedrijven nóg belangrijker wordt.

    Geplaatst op 19 maart 2019

    Lees verder
  • Toekomst van de HLS

    De internationale werkgroep die eind februari voor het eerst zal vergaderen over de herziening van de HLS ( High Level Structure)  heeft de komende tijd genoeg onderwerpen om over na te denken. De eerste vergadering van de internationale werkgroep zal plaatsvinden in Atlanta, met als voorzitter Nigel Croft (UK/ Brazilië) en Dick Hortensius van NEN in het secretariaat. Verder bestaat de werkgroep uit tientallen experts die benoemd zijn door onder andere leden van de ISO (de National Member Bodies, vergelijkbaar met NEN).

    Geplaatst op 19 februari 2019

    Lees verder
  • Alles is communicatie

    ‘Alles is communicatie’. Dat was het thema vrijdagmorgen 16 november. Te gast waren onze klanten op de schitterende locatie van Kasteel De Vanenburg in Putten. Het herfstzonnetje scheen heerlijk, de deelnemers waren enthousiast en betrokken. Ingrediënten voor een succesvol klantevent.

    Geplaatst op 23 november 2018

    Lees verder
  • Veel dynamiek tijdens ISO 19011-event ’Auditing in beweging’

    De nieuwe ISO 19011:2018, de internationale norm voor het auditen van managementsystemen, is tijdens het druk bezochte event ‘Auditing in beweging’ op 20 september uitgebreid aan bod gekomen. De norm geeft praktische handvatten voor het intern auditen van managementsystemen die zijn gebaseerd op de High Level Structure.

    Geplaatst op 2 oktober 2018

    Lees verder
  • Zo ga jij in 4 stappen naar de nieuwe ISO 45001

    Stap 1: PLAN Wil jij je organisatie naar de nieuwe ISO 45001 norm brengen? Maak kennis met ons handige vierstappenplan volgens de plan-do-check-act cyclus* en wees ervan verzekerd dat je niets over het hoofd ziet. Bestudeer de nieuwe ISO 45001 norm Voordat je begint met de invoering van het veiligheidsmanagement- systeem volgens ISO 45001 is het verstandig om de norm en normeisen goed te bestuderen. Kijk niet alleen naar de norm zelf, maar probeer ook via andere kanalen informatie te krijgen over de werking van het veiligheidsmanagementsysteem. Daarbij kun je denken aan  https://www.sccm.nl . 

    Geplaatst op 18 juli 2018

    Lees verder
  • De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator

    De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator KAM-coördinator - en nu? Een uitdagende baan met veel verantwoordelijkheid, een serieuze uitdaging dus! Je ploegt je door norm- en wetwijzigingen heen, hebt een groot risicogevoel en veiligheid staat bij jou voorop. Maar er zijn meer vaardigheden die je als KAM-coördinator nodig hebt om jouw inspanningen tot een succes te maken. Check hier de 5 onmisbare vaardigheden voor élke KAM-coördinator en ontdek hoe je deze optimaal kunt inzetten! Ook lees je hoe jouw KAM-collega’s over dit onderwerp denken: wat is voor hen nou echt een onmisbare vaardigheid in het vak? > Download het gratis e-book  'De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator'

    Geplaatst op 13 juni 2018

    Lees verder
  • Veilig werken: implementatie en onderhoud van de NEN 3140

    De NEN 3140 is de Nederlandse norm voor het veilig werken aan en met elektrotechnische laagspanningsinstallaties in woningen, gebouwen en infrastructuur. De norm biedt een praktische invulling aan de wettelijke eisen uit het Arbobesluit (artikelen 3.4 en 3.5). Een veilige elektrische bedrijfsvoering is van levensbelang en valt onder de verantwoording van de werkgever of diens gemachtigde.

    Geplaatst op 23 februari 2018

    Lees verder
  • De 12 gouden interne audit regels

    Als auditor voorzie je het management van belangrijke informatie waarop gestuurd kan worden. Deze 12 gratis audit tips helpen je om het succes van je interne audit te vergroten.

    Geplaatst op 27 december 2017

    Lees verder
  • Certificatieschema CO2-reductie- management met ISO 14001 beschikbaar!

    Het certificatieschema ‘CO2-reductiemanagement met ISO 14001’ is gepubliceerd. Dit certificatieschema is vooral interessant voor organisaties die verplicht zijn om in het kader van de Europese Energie Efficiency Directive (EED) een zogenaamde energieaudit uit te voeren.

    Geplaatst op 23 oktober 2017

    Lees verder
  • Stappenplan opzetten managementsysteem volgens ISO 14001 of ISO 45001

    Waar te beginnen bij het opzetten van een managementsysteem? Veel organisaties worstelen met deze vraag. Hieronder vindt u een praktisch stappenplan met 10 procesmatige en inhoudelijke stappen voor het opzetten van een milieu- en/of arbomanagementsysteem volgens ISO 14001 en ISO 45001.

    Geplaatst op 13 oktober 2017

    Lees verder
  • 6 aanbevelingen voor kwaliteitsprofessionals

    Kwaliteit verhogen, kwaliteit leveren en kwaliteit ademen: steeds meer organisaties hebben op managementniveau een sterk commitment uitgesproken om het kwaliteitsniveau op alle fronten te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek onder top executives en kwaliteitsprofessionals, uitgevoerd door de ASQ en Forbes Insights. In de huidige snelle en digitale economie, moet continuous improvement op alle terreinen en in alle activiteiten van organisaties zijn doorgevoerd.

    Geplaatst op 18 september 2017

    Lees verder
  • Kwaliteit? Processen verbeteren!

    Kwaliteit komt uit (de uitvoering van) processen, niet uit normen of directiekamers. Is het daarom dat veel organisaties, onder het mom van ‘kwaliteit’ hun processen in kaart brengen? ‘We doen het niet voor het papiertje aan de muur, we willen echt (continu) verbeteren en daarom gaan we beginnen met onze processen in kaart te brengen.’ Hoe vaak heb ik dat niet gehoord?

    Geplaatst op 25 augustus 2017

    Lees verder
  • De kantoortuin: hoe de nadelen de voordelen overtreffen

    'Het grootste probleem van de kantoortuin is het lawaai' De kantoortuin lijkt anno nu nog onverminderd populair te zijn. Facebook bijvoorbeeld – niet het minste bedrijf - opende in 2015 haar nieuwe hoofdkantoor in San Francisco, mét de grootste kantoortuin ter wereld van maar liefst 40.000 vierkante meter. Zelfs CEO Mark Zuckerberg beschikt niet over een eigen kamer: zijn bureau staat ten midden van zijn werknemers in de reusachtige open ruimte.

    Geplaatst op 23 augustus 2017

    Lees verder
  • NEN commissie bepaalt standpunt ISO/DIS 22000 foodsafety

    ISO 22000, de internationale norm voor management van voedselveiligheid, wordt herschreven. De ISO-lidstaten, waaronder Nederland, kunnen tot uiterlijk begin juli hun commentaar op de tekst indienen en een stem uitbrengen. Voor Nederland heeft de NEN normcommissie op 6 juni in Delft het nationale commentaar afgestemd.

    Geplaatst op 21 juli 2017

    Lees verder
  • Kwaliteitsinstrument: Stroomdiagram

    Het stroomdiagram is een instrument voor het helder weergeven van het verloop van een proces. Een stroomdiagram is een plaatje van de afzonderlijke, op elkaar volgende stappen in een proces. Er worden gestandaardiseerde symbolen gebruikt. De Engelse term is process flowchart, of process flow diagram.  Het stroomdiagram is een generieke tool die voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld om een productieproces te beschrijven in een fabriek, of voor het beschrijven van de route die materialen afleggen. Ook kan het gebruikt worden bij het nemen van beslissingen. Je kan dan in kaart brengen welke mensen erbij betrokken zijn of welke procesmaatregelen genomen moeten worden.

    Geplaatst op 10 juli 2017

    Lees verder
  • MVO, welke certificaten en keurmerken zijn er en wat zijn de verschillen?

    Veel organisaties laten bij de inkoop van producten en diensten eisen aan MVO of duurzaamheidscriteria meewegen. Vaak worden certificaten en keurmerken gevraagd om de kwaliteit van onderdelen van het MVO-beleid aan te tonen. Het is niet altijd duidelijk hoe de verschillende certificaten en keurmerken zich tot elkaar verhouden en waar je op moet letten bij een certificaat. SCCM heeft twee publicaties uitgebracht rondom MVO en de certificaten en keurmerken die kunnen worden gebruikt. Inkopers kunnen deze publicaties gebruiken bij het formuleren van de uitvraag en om een ISO 14001-certificaat van een leverancier te kunnen beoordelen.

    Geplaatst op 7 juni 2017

    Lees verder
  • Implementatie en effect van ISO 9001

    Door de toegenomen wereldwijde concurrentie worden organisaties gedwongen om kwalitatief hoogwaardige producten te produceren en zichzelf continu te verbeteren. Organisaties hebben daar allerlei kwaliteits managementmethoden voor zoals lean, Six Sigma en TQM. De meest gebruikte methode is ISO 9001. Deze norm is sinds de introductie in 1987 door meer dan een miljoen organisaties in 192 landen geïmplementeerd. Onderzoek naar het effect van ISO 9001 laat echter wisselende resultaten zien. Wat is nu de werkelijke invloed van ISO 9001? Basak Manders deed hier een promotie-onderzoek naar. Er werden drie studies uitgevoerd naar de effecten van ISO 9001.

    Geplaatst op 17 mei 2017

    Lees verder
  • Wendbaar inspelen op risico’s en kansen uit de omgeving

    Bedrijven staan steeds meer onder invloed van een storm aan ontwikkelingen in hun omgeving. Hoe goed staat uw bedrijf in verbinding met zijn omgeving? Wat zijn de gevolgen voor de kwaliteit van uw bedrijf en voor de behoeften en tevredenheid van uw klanten en andere stakeholders? De auteurs schetsen de huidige ontwikkelingen en bieden een stappenplan voor een uitgebreide context- en stakeholderanalyse.

    Geplaatst op 10 maart 2017

    Lees verder
  • Toezichthouder steiger, verplicht bij werken op hoogte?

    Werken op hoogte Er zijn jaarlijks tientallen ongevallen met ‘werken op hoogte’.  Er wordt in de bouw en industrie veel met steigers gewerkt. De ISZW (voorheen Arbeidsinspectie) constateert al jaren dat het flink mis is met het gebruik van en het werken op steigers. Ruim 70 % van de steigers voldoen niet.  Onvoldoende of geen toezicht door een toezichthouder steiger is mede een oorzaak dat onveilige steigers of onveilig werken op een steiger in stand blijft

    Geplaatst op 20 februari 2017

    Lees verder
  • Wie is de Kwaliteitsmanager 3.0.?

    In het voorjaar van 2016 heeft onze collega, Annelies van der Linde, als afstudeerscriptie  een onderzoek gedaan naar de actuele ontwikkelingen in het vakgebied kwaliteitsmanagement en de betekenis daarvan voor de rol van de kwaliteitsmanager. In deze blog kun je er meer over lezen.

    Geplaatst op 30 november 2016

    Lees verder
  • De 7 rollen van de MVO-manager – En van de kwaliteitsmanager?

    Carola Wijdoogen werd in 2014 verkozen tot MVO-manager van het jaar. Zij werkte vervolgens aan een boek over de rollen en competenties van MVO-managers. Welke rollen zijn herkenbaar voor kwaliteitsmanagers? Wijdogen schreef het boek ‘MVO doe je zo’ op basis van haar eigen ervaringen als eerste duurzaamheidsmanager bij de NS. Het was een nieuwe functie die van tevoren niet volledig was vastgelegd. Ze ging praten met andere MVO-managers in andere organisaties. Door te leren van haar eigen ervaringen en die van collega MVO-managers, kwam ze tot 7 rollen. Ze kreeg daarbij ook steun van wetenschappers, waaronder hoogleraar Jan Jonker van Radboud Universiteit en Eghe Osagie die aan de Wageningen Universiteit promotie-onderzoek doet naar de taakinhoud van MVO-manager, vooral in het MKB.

    Geplaatst op 25 november 2016

    Lees verder
  • Hoe vergroot je de impact van de preventiemedewerker?

    De functieomschrijving van een preventiemedewerker gaat in de praktijk ver. Niet alleen heeft hij of zij kennis van zaken en is de preventiemedewerker in staat om anderen aan te spreken op gedrag. Tevens  beschikt de preventiemedewerker zowel op de werkvloer als in de omgang met het management over empathisch vermogen en de competenties om draagvlak en begrip te creëren. Hoe vergroot je de effectiviteit en impact van preventiemedewerkers? Onderzoeksorganisatie TNO interviewde Willem Jan Beens, directeur/opleidingsadviseur bij V-Kam Education, en stelde hem een aantal vragen over onder meer de rol van de preventiemedewerker binnen een organisatie en manieren om de impact van de preventiemedewerker te vergroten. Er wordt veel van de preventiemedewerker verwacht; het is iemand die zich binnen de organisatie onderscheidt en echt wat aankan. Dit vraagt om een serieuze selectie en vervolgens opleiding van de preventiemedewerker. Daarnaast brengt een preventiemedewerker regelmatig advies uit aan het management en de OR. De taken van een preventiemedewerker zijn daarmee zeer divers.

    Geplaatst op 23 november 2016

    Lees verder
  • Business modellen voor de circulaire economie

    Eerder dit jaar is in de provincies Gelderland en Overijssel een pilotonderzoek uitgevoerd naar business modellen voor de circulaire economie (BMCE). Doel was om te achterhalen wat bedrijven feitelijk doen als zij zeggen in hun bedrijf of waardeketen circulair te organiseren. In het najaar gaat een landelijk onderzoek plaatsvinden. Beide onderzoeken zijn uniek en relevant, want heel voorzichtig zijn we in een transitie terechtgekomen van een lineaire naar een circulaire economie. Hoe die transitie vorm krijgt, wordt ook zichtbaar in een nieuwe generatie business modellen.

    Geplaatst op 4 november 2016

    Lees verder
  • QHSE voor een veilige en gezonde werkplek

    Wat is QHSE? QHSE betekent “Quality, Health, Safety and Environment”, een Engelse term die in het Nederlands staat voor kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu. De betekenis van QHSE wordt in de praktijk vertaald naar het dusdanig vormgeven aan het beleid van een organisatie, zodat voldaan wordt aan de eisen die in de wetgeving op het vlak van arbeidsomstandigheden, kwaliteit en milieu worden gesteld. Hieronder vallen de veiligheid van de medewerkers, hun gezondheid, maar ook de kwaliteit van de producten en diensten die de onderneming levert. QHSE wordt ook wel KAM genoemd. KAM staat voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu. Ook de term QA/QC wordt gebruikt en betekent Quality Assurance / Quality Control.

    Geplaatst op 3 november 2016

    Lees verder
  • KAM coördinator

    KAM-coördinator betekenis KAM is een afkorting en staat voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu. Deze drie pijlers vormen voor een KAM-coördinator de basis van een KAM-zorgsysteem, dat in sommige organisaties nog volledig opgezet en vervolgens geïmplementeerd moet worden. De KAM-coördinator houdt zich bezig met het onderhouden en verder verbeteren van het KAM-zorgsysteem. Een KAM-zorgsysteem is altijd onderhevig aan voortdurende optimalisatie en verbetering aan de hand van onder meer de Arbowet en milieuwetgeving. Naleving van deze wetten is verplicht, waardoor het bestaan van een goed KAM-zorgsysteem en het volgen van de  KAM coördinator opleiding  zeer belangrijk is. Zo blijft hij of zij op de hoogte van actuele ontwikkelingen op het gebied van normen, wetgeving en beleid.

    Geplaatst op 2 november 2016

    Lees verder
  • Interne audit in de zorg: van levensbelang

    Interne audit in de zorg Is uw kwaliteitssysteem nog up-to-date? Is het HKZ-auditproof? Klaar voor certificering of voldoet het nog aan de hiervoor gestelde eisen? Welke stappen dient u te nemen om succesvol gecertificeerd te worden? Door middel van een interne audit worden (bedrijfs)processen doorlopen en aan een grondige analyse en test onderworpen, waardoor u een duidelijk antwoord krijgt op onder meer de bovenstaande vragen. Het doel van een interne audit in de zorg is het meten van de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem. En er wordt tegelijkertijd gekeken of doelstellingen zijn gehaald. De ISO 9001- en HKZ-norm stellen een regelmatige uitvoering van interne audits zelfs verplicht. Helaas blijkt dit in de praktijk vaak lastig, aangezien voor het uitvoeren van een goede interne audit een grondige theoretische basis zeer belangrijk is. Hiervoor biedt V-Kam Education een praktische en passende oplossing met incompany audit cursussen  speciaal gericht op interne audits in de zorg.

    Geplaatst op 1 november 2016

    Lees verder
  • Achteraf aanvragen van nascholingsuren code 95 wordt beperkt

    Huidige situatie Op dit moment is er een procedure voor het kunnen na-registreren van eerder gevolgde nascholingscursussen voor code 95, die niet of niet correct zijn opgevoerd of verwerkt. Deze procedure is in het leven geroepen om chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 de kans te geven om gevolgde nascholingscursussen i.v.m. de vervallen vrijstelling alsnog te laten registreren. De procedure wordt ook gebruikt om registratiefouten te herstellen, zodat chauffeurs vóór 10 september 2016 al hun nascholingsuren hebben bijgeschreven. Voor deze na registratie worden administratie- en registratiekosten in rekening gebracht door het CBR.

    Geplaatst op 26 september 2016

    Lees verder
  • Wijzigingen wet- en regelgeving food in één overzicht

    MijnWetgeving.nl en VMT werken samen om lezers makkelijker op de hoogte te brengen van de meest recente wijzigingen in wet- en regelgeving rond voeding en voedselveiligheid. Op vmt.nl/mijnwetgeving is nu, voor iedereen gratis toegankelijk, een overzicht te vinden van alle wijzigingen in de wetgeving van de week daarvoor.

    Geplaatst op 27 mei 2016

    Lees verder
  • 5 tips voor veilig werken op hoogte

    Het is niet alleen het risico om zelf te vallen dat werken op hoogte zo gevaarlijk maakt. Vergeet ook niet de impact van een voorwerp dat van grote hoogte naar beneden komt. Werken op hoogte brengt verschillende gevaren met zich mee. Allereerst is daar natuurlijk de meest voor de hand liggende: het risico dat de werknemer naar beneden valt, of dat nu van een dak, ladder of steiger is of dat de val komt door een opening in de werkvloer. Maar vergeet ook niet het gevaar dat een werknemer – of een voorbijganger – wordt geraakt door een vallend voorwerp. Bovendien is de vluchtroute bij calamiteiten voor werknemers op hoogte vaak langer, met alle risico’s van dien.

    Geplaatst op 29 april 2016

    Lees verder
  • ‘Kpi’s die wél werken? Koppel ze aan je klantketens!’

    Prestatieverbetering zit hem in de genen. Hij is niet alleen een fanatiek sporter en auteur van vijf boeken, Peter Geelen is ook een zeer gedreven kpi-expert. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om kpi’s daadwerkelijk effectief in te kunnen zetten. Geelen licht alvast een tipje van de sluier: ‘Wil je kpi’s die wél werken? Koppel ze aan je klantketens!’

    Geplaatst op 1 april 2016

    Lees verder
  • Acht eigenschappen van de ideale kwaliteitsmanager

    Nieuwe ISO 9001 norm schetst een rol voor het topmanagement en de kwaliteitsmanager De publicatie van de nieuwe ISO 9001:2015 norm geeft een impuls aan de communicatie over kwaliteitsmanagement. Bijna dagelijks verschijnen er berichten over de impact van de norm: wat de wijzigingen (kunnen) betekenen voor uw organisatie en kwaliteitssysteem en hoe organisaties kunnen zorgen dat het kwaliteitssysteem meegroeit met de nieuwe norm. De nieuwe norm schetst een rol voor het topmanagement en de kwaliteitsmanager die wellicht anders is dan wat nu bij veel organisaties het geval is. In onze certificeringspraktijk staan we dagelijks in contact met kwaliteitsmanagers die deze rol al met verve vervullen, of hier al voor een groot deel aan voldoen. Als we daar een analyse op loslaten, dan ontstaat er een profiel van ‘de ideale kwaliteitsmanager’. KAM coördinator opleiding Wilt u meer weten over normen en kwaliteitsmanagement? Schrijf u nu in voor de praktische  KAM coördinator opleiding  van V-Kam Education! Bron: kwaliteit in bedrijf/Sandra Henke

    Geplaatst op 4 januari 2016

    Lees verder
  • 8D-probleemoplossingsmethode

    8D is een methode voor het oplossen van problemen op het gebied van product- en procesverbetering. Het is een manier om problemen structureel aan te pakken. Oorspronkelijk werd deze methode vooral gebruikt door autofabrikanten, maar het wordt nu ook veelvuldig toegepast in andere industrieën. Behalve dat de 8D-methode gebruikt kan worden om formele rapporten te schrijven, is de hele methodiek ook toepasbaar als werk- en denkwijze voor kleinere problemen. De nadruk ligt op teamwork. Het team als geheel wordt verondersteld beter en slimmer te zijn dan de som van de kwaliteiten van de deelnemende personen. 8D staat ook bekend als: Global 8D, Ford 8D, of TOPS 8D.

    Geplaatst op 4 december 2015

    Lees verder
  • Wat kwaliteitsmanagers moeten weten over het HR-systeem van de toekomst

    In vergelijking met tien jaar geleden zijn Human Resource-systemen sterk verbeterd. In de toekomst zullen deze systemen nog veel meer zaken veranderen. Een vooruitblik van Leighanne Levensaler, senior vice-president van Human Capital Management Workday.

    Geplaatst op 20 augustus 2015

    Lees verder
  • 6 gratis tips om het veiligheidsbewustzijn te vergroten

    De werkplekken afschermen, zichtbaarheid van de voetgangers vergroten, spiegels aan de wanden ophangen; allemaal simpele maatregelen om de veiligheid in het magazijn te vergroten. Deze maatregelen hebben alleen weinig zin, wanneer het veiligheidsbewustzijn bij medewerkers laag is. Hoe vergroot je het veiligheidsbewustzijn van je medewerkers? In dit artikel geven we 6 manieren om het veiligheidsbewustzijn van medewerkers te vergroten. 1. SCHEP DUIDELIJKHEID OVER DE DEFINITIE VAN VEILIGHEID Wanneer twee chauffeurs praten over veiligheid is de kans groot dat beide chauffeurs een ander beeld hebben van wat veilig werken precies betekent. Of ze nu een heftruckcertificaat hebben behaald of niet. De een kan denken dat hij al jarenlang zijn werkzaamheden veilig uitvoert, terwijl de ander vindt dat er zeker nog wel wat verbeterpunten liggen. Zorg dat je als organisatie duidelijk hebt wat veiligheid binnen jullie organisatie betekent en communiceer dit duidelijk naar de medewerkers. Dit kun je bijvoorbeeld doen door: Voorbeeldsituaties bespreken in overleg Om erachter te komen wat de perceptie van medewerkers is op veiligheid kun je een teambijeenkomst plannen waarin je voorbeeldsituaties laat zien. Vraag de teamleden na elke voorbeeldsituatie of ze het veilig vonden of niet en waarom. Dit soort overleggen zijn niet alleen zinvol om erachter te komen hoe groot het veiligheidsbesef is bij je medewerkers, maar ze dragen ook bij aan het vergroten ervan. Je laat als organisatie zien dat je tijd steekt in het verbeteren van de veiligheid. Dat is al een belangrijke stap in het vergroten van het veiligheidsbewustzijn.

    Geplaatst op 13 augustus 2015

    Lees verder
  • Vier stappen voor effectief verandermanagement

    Volgens onderzoek is dit falen veel vaker te wijten aan weerstand binnen de organisatie dan aan technische of operationele zaken. Volgens Browning is een systematische, proactieve aanpak, waarin vier stappen worden doorlopen, de sleutel tot succesvol verandermanagement.

    Geplaatst op 20 mei 2015

    Lees verder
  • VCA Centraal Diploma Register

    De app die toegang geeft tot het Centraal Diplomaregister (CDR) is rond de jaarwisseling uitgekomen en beschikbaar voor iOS- en Android-gebruikers.      

    Geplaatst op 17 maart 2015

    Lees verder
  • Werknemer kiest preventiemedewerker via de OR

    Plannen voor het arbobeleid moeten in veel gevallen eerst langs de ondernemingsraad (OR). Het kabinet wil die rol van de OR nu vergroten door de OR meer invloed te geven op de keuze voor een preventiemedewerker. Het is dus weer tijd voor de arboprofessional en de OR om de handen ineen te slaan. In het bericht ‘Plannen voor verbeteren bedrijfsgezondheidzorg’ heeft u al kunnen lezen dat werknemers straks het recht krijgen op een second opinion bij een andere bedrijfsarts. Ook wil minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat werknemers via de medezeggenschap meer te zeggen krijgen over de preventiemedewerker in de organisatie. Op het gebied van arbozaken heeft de ondernemingsraad al veel invloed. De wettelijke rechten van de OR vindt u terug in artikel 27 lid 1d van de Wet op de ondernemingsraden (WOR), de Arbeidsomstandighedenwet en mogelijk zelfs uw cao. Het kabinet wil de rechten van de OR verder uitbreiden.

    Geplaatst op 12 februari 2015

    Lees verder
  • Zeven tips voor werken op een ladder

    Aan het werk op een ladder, trap of steiger? Voor een werknemer oppassen geblazen. Maar ook voor de werkgever, want die draait in veel gevallen op voor de schade na een ongeval. Voorkom problemen met onderstaande tips, afkomstig uit de jurisprudentie in PW De Gids Vakbase. Rekening houden met onvoorzichtigheid van werknemer Onvoorzichtigheid of onoplettendheid van een werknemer ontslaat de werkgever niet van zijn eigen zorgverplichting. Bij de invulling van die zorgverplichting moet de werkgever rekening houden met de mogelijke onvoorzichtigheid van de werknemer zo blijkt uit deze zaak waarin een ervaren glazenwasser van een trap valt.

    Geplaatst op 12 januari 2015

    Lees verder
  • De geschiedenis van VCA aan de hand van één bedrijf

    Over de geschiedenis van VCA zou je een boek kunnen schrijven. Twee pagina's in VCA Actueel kunnen daar geen recht aan doen. Wat wel kan, is die geschiedenis bekijken door de lens van één bedrijf, een bedrijf dat er steeds bij betrokken was. Als het over de oorsprong van VCA gaat, hoor je vaak dezelfde namen van petrochemische bedrijven. Niet ten onrechte, want opdrachtgevers als Dow, DSM, Dupont, Esso en Shell legden de grondslag voor het systeem. Dat was eind jaren tachtig, toen zij onderling afspraken om dezelfde veiligheidsstandaarden te hanteren bij het toelaten van opdrachtnemers. GSA en LSA, ofwel de 'general' en de 'limited safety approval', waren de voorlopers van VCA* en VCA**. Maar er waren ook opdrachtnemers die vooropliepen. Eén daarvan was het familiebedrijf Mourik, en met name Mourik Services. Andere voorbeelden zijn Wescon (het tegenwoordige Stork Technical Services) en isolatiebedrijf Hertel. Gert Griffioen, tegenwoordig Head of Corporate Safety van Joh Mourik & Co Holding, is een van de vele Mourik-mensen die jarenlang bijdragen leverden, in allerlei hoedanigheden. Daarbij werkte hij veel en graag samen met Wescons veiligheidsman Marco Heyndijk. "We kenden elkaar van Esso's Flexicoker-project. Volgens mij het eerste grote project in Nederland waar echt een gestructureerd veiligheidsbeleid op zat." Mourik Services registreerde in die tijd dertig verzuimongevallen per jaar. Dat cijfer staat nu al enkele jaren op nul, terwijl het bedrijf twee keer zo groot is. De Total Recordable Case Rate voor de hele holding staat op 1,51 per 200 duizend gewerkte uren, en daalt nog steeds. Griffioen: "Onmiskenbaar een belangrijke ontwikkeling. En dat komt door VCA."

    Geplaatst op 21 oktober 2014

    Lees verder
  • Afwegen van risico's

    Nadat de risico's zijn vastgesteld (het Weten uit de beleidscyclus) komt het Wegen aan de orde. De gevonden risico's moeten worden afgewogen om na te gaan in hoeverre deze risico's bedreigend zijn voor het bedrijf, de bedrijfsprocessen en/of de medewerkers.

    Geplaatst op 8 oktober 2014

    Lees verder
  • Planning overgang certificaten naar ISO 9001:2015

    De IAF en ISO hebben afgesproken een overgangsperiode van 3 jaar aan te houden volgend op de publicatie van ISO 9001:2015 'Kwaliteitsmanagementsystemen - Eisen'. Deze overgangsperiode start in september 2015 en eindigt in september 2018. Na september 2018 zullen certificaten op basis van ISO 9001:2008 niet meer geldig zijn.

    Geplaatst op 19 september 2014

    Lees verder
  • Concept ISO 45001 Arbomanagementsysteem is beschikbaar

    De Committee Draft van ISO 45001 ‘Occupational health and safety management systems – Requirements with guidance for use’ (ISO/CD 45001) is beschikbaar. ISO/CD 45001 is een concept en de inhoud kan dus nog wijzigen. De norm vervangt op termijn OHSAS 18001. Van OHSAS naar ISO In 2013 is besloten om OHSAS 18001 te reviseren en als ISO-norm te publiceren. Op internationaal niveau is een Project Committee ingericht (ISO/PC 283) zich die bezig houdt met de revisie. Voor een interview met de voorzitter van ISO/PC 283. De nieuwe ISO-norm moet aansluiten bij de High Level Structure (HLS) voor managementsysteemnormen. De HLS maakt het onder andere mogelijk om systemen gemakkelijker te integreren en audits op het gebied van diverse managementsysteemnormen te combineren. ISO/CD 45001 volgt de structuur van de HLS.

    Geplaatst op 29 juli 2014

    Lees verder
  • 21 ideeën voor de implementatie van lean management

    Wat lean management is, hoeven we op deze website niet uitgebreid uit te leggen. De meeste van u zullen een definitie geven in de trant van ‘kwaliteit verbeteren’, ‘processen stroomlijnen’ of klanttevredenheid vergroten’ – en dat vooral door het elimineren van verspilling. De grootste fout die gemaakt wordt bij lean-implementatie is dat lean gezien wordt als een set instrumenten of als project met een begin en een eind. Lean management wordt pas succesvol als het een manier van managen wordt en deel gaat uitmaken van het dna van de organisatie. Hoe zorgt u daarvoor? Hieronder worden 21 tips gegeven.

    Geplaatst op 16 juli 2014

    Lees verder
  • De voor- en nadelen van een online VCA examen

    Het online afnemen van het VCA examen wordt ook wel Computer Based Testing (CBT) genoemd. Deze nieuwe manier van VCA examineren zal vanaf 2017 papieren VCA examens gaan vervangen. Het online VCA examen zou de efficiëntie vergroten, meerwaarde toevoegen en de kwaliteit verhogen. Maar wat zijn nu écht de voordelen én de nadelen van CBT, ten opzichte van Paper Based Testing? We zetten ze op een rijtje. Computers zijn onderdeel geworden van onze maatschappij. Ook binnen het onderwijs zijn IT-toepassingen niet meer weg te denken: de elektronische leeromgeving blijft groeien, computers worden ingezet als leermiddel en IT is een essentiële tool bij beheers- en managementtaken op school. Computers zijn al jaren een vanzelfsprekend hulpmiddel. Daarom sluit CBT perfect aan bij de belevingswereld van een groeiend aantal examenkandidaten en helpt het om examens aantrekkelijker te maken. Dit stimuleert kandidaten om actief deel te nemen en heeft positieve gevolgen op de resultaten.

    Geplaatst op 26 juni 2014

    Lees verder
  • Flexwerkers in de Ziektewet

    Veel organisaties hebben flexwerkers in dienst. Als arboprofessional heeft u regelmatig ook met hun veiligheid en gezondheid te maken. Natuurlijk zorgt u altijd al dat flexwerkers net als alle medewerkers goed worden voorgelicht over gezond en veilig werken in uw bedrijf en dat ze worden meegenomen in de uitvoering van de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Dat is zelfs extra belangrijk: flexwerkers kennen uw bedrijf en de risico’s vaak minder goed. Op 1 januari 2014 is de nieuwe Ziektewet ingegaan. Onder de nieuwe wetgeving moet uw werkgever waarschijnlijk meer betalen bij ziekte van flexwerkers. Dit artikel geeft een korte uitleg over de nieuwe Ziektewet en de gevolgen voor uw werk. We spraken er ook over met Peter Paul Geraeds, directeur van uitzendorganisatie PP personeelsdiensten b.v., om te weten te komen hoe uitzendorganisaties met de nieuwe Ziektewet omgaan en wat dit kan betekenen voor uw bedrijf.

    Geplaatst op 20 maart 2014

    Lees verder
  • Betekenis van een ISO-norm voor compliance management

    Pas begin 2013 is de ontwikkeling van een mondiale richtlijn voor compliance management van start gegaan. Nu al zijn de contouren van deze richtlijn duidelijk aan het worden, want medio januari 2014 zal de ISO Draft International Standard 19600 Compliance management systems - Guidelines worden gepubliceerd. De ontwikkeling gaat dus snel en Nederland is actief betrokken. Niet zo vreemd want er is hier al jaren veel discussie over hoe bedrijven naleving van wetgeving moeten organiseren en hoe toezichthouders daar rekening mee kunnen houden. Een mondiaal geaccepteerd referentiekader voor compliance management kan daarbij nuttig zijn. Dit artikel geeft inzicht in de laatste stand van zaken en een visie op het mogelijk gebruik van ISO 19600. Dick Hortensius, Senior-consultant NEN Managementsystemen

    Geplaatst op 7 februari 2014

    Lees verder
  • VGM-verantwoorde keuze van elektrische arbeidsmiddelen

    ‘Baas, mijn boormachine is stuk. Ik bestel wel even een nieuwe, morgen in huis en weer snel aan het werk.’ Of: ‘Rij even langs de bouwmarkt voor een nieuwe, maar vraag wel even om een BTW-bonnetje!’ Deze beschreven gang van zaken zal lezers bekend voorkomen. Niets aan de hand, toch?

    Geplaatst op 23 oktober 2013

    Lees verder
  • Praktisch handboek ISO 22000 voedselveiligheid voor het MKB

    Het nieuwe ISO-handboek 'How to use ISO 22000 Food Safety Management Systems’ is een praktische uitgave voor alle MKB’ers in de levensmiddelensector. Het bevat handige tips en praktische informatie voor MKB- organisaties die ISO 22000 willen invoeren of al ingevoerd hebben. Het bevat ook specifieke informatie voor organisaties die op basis van ISO 22000 gecertificeerd willen worden.

    Geplaatst op 4 september 2013

    Lees verder
  • Hoe houd ik de kwaliteit hoog in mijn bedrijf?

    Kwaliteit maak je samen. Iedereen in de organisatie levert zijn bijdrage: van de operator tot de directeur. Elke dag opnieuw, in tijden van hoogconjunctuur maar ook als het minder gaat in het bedrijf of met de economie. Tijdens het congres ‘Kwaliteit vanaf de werkvloer’, dat Stichting PAVO en VMT organiseren, delen managers uit de voedingsmiddelenindustrie hun ervaringen om mensen in deze enerverende tijden te ondersteunen en motiveren.

    Geplaatst op 3 september 2013

    Lees verder
  • Samenwerken met de VGWM-commissie

    Als arboprofessional kunt u bij de uitvoering van het arbobeleid niet om de ondernemingsraad (OR) heen. De OR kan een vaste commissie instellen die zich bezighoudt met de arbeidsomstandigheden, namelijk de VGWM-commissie. Om uw werk goed uit te kunnen voeren, is een goede samenwerking met deze commissie van groot belang.

    Geplaatst op 22 augustus 2013

    Lees verder
  • Zwangere werknemers en risico's

    Werkgevers zijn verplicht om hun werknemers te beschermen tegen mogelijke veiligheids- en gezondheidsrisico's. Voor zwangere werknemers geldt een verzwaarde zorgplicht. In de RI&E moet de werkgever bijzondere aandacht geven aan zwangere werknemers. De risico's voor zwangere werknemers en het ongeboren kind moeten in kaart gebracht worden door de werkgever. Blijken er vervolgens risico's te zijn voor een zwangere werknemer, dan moeten er maatregelen getroffen worden. Uitgangspunt daarbij is dat de werknemer zoveel mogelijk haar eigen functie kan blijven uitvoeren.

    Geplaatst op 1 augustus 2013

    Lees verder
  • Hoe groot is een risico?

    Inleiding Van de trap vallen is een risico. Doof worden van lawaai is ook een risico. Maar hoe vergelijk je risico’s? In veel risico-inventarisatiemethodes is dat ‘opgelost’ door de opsteller van de RI&E in woorden te laten aangeven of het risico groot, beperkt of klein is. Maar wat de ene persoon verstaat onder een ‘beperkt risico’ kan behoorlijk verschillen van de inschatting van een ander. Om de ernst van een risico enigszins objectief vast te stellen wordt de methode van Fine en Kinney (officiële benaming: Kinney en Wiruth) veel gebruikt. In dit artikel wordt deze methode toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ook worden de beperkingen van de methode besproken.

    Geplaatst op 28 juni 2013

    Lees verder
  • Non-conformities en corrigerende maatregelen

    Wanneer een LRQA-assessor tijdens de assessments vaststelt dat bijvoorbeeld uw systeem niet voldoet aan bepaalde normeisen, of uw procedures niet (volledig) in de praktijk worden toegepast, stelt hij een tekortkoming of non-conformity vast. Dat kan, afhankelijk van de ernst, een major of minor non-conformity zijn.

    Geplaatst op 3 juni 2013

    Lees verder
  • ISO 9001 in de zorgsector

    Het komt steeds vaker voor dat huisartsenpraktijken in Nederland zich laten certificeren volgens een kwaliteitsmanagementstandaard. Verzekeraars maken dit aantrekkelijker doordat zij jaarlijks een concrete financiële subsidie per patiënt vergoeden aan huisartsenpraktijken met een ISO 9001-certificaat omdat zij minder risico lopen. Dit is echter geen alom bekende informatie.

    Geplaatst op 31 mei 2013

    Lees verder
  • Gevaarlijke machines en bewegende delen

    De eerste machines waar mee gewerkt werd, in de tijd van de industriële revolutie, waren zeer onveilig. Talloze medewerkers raakten ernstig bekneld en verwond door draaiende delen. Langzamerhand werden machines veiliger gemaakt door bewegende delen af te schermen. In Nederland staan duizenden machines opgesteld met bewegende delen, zoals in de metaalverwerking, bij papierproductie of in de landbouw. Nog steeds kunnen medewerkers tijdens het arbeidsproces in aanraking komen met bewegende delen, met gevolgen als beknelling, snijwonden, amputatie en meegetrokken worden. Ter bescherming van die medewerker zijn er wetten en regels vastgesteld op nationaal en Europees niveau. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van die regelgeving en wat er gedaan dient te worden om ernstige ongevallen en incidenten door bewegende delen van machines te voorkomen.

    Geplaatst op 25 maart 2013

    Lees verder
  • Maatwerk training Job Safety Analyses (JSA)

    Onlangs hebben wij bij een groot productiebedrijf in het oosten van het land een maatwerk training verzorgd voor het uitvoeren van Job Safety Analyses. Job Safety Analyse kun je omschrijven als een analyse van werkzaamheden en de werkplek om risico’s inzichtelijk te maken. Hiermee kunt u risico’s inventariseren en beheersen.  

    Geplaatst op 12 februari 2013

    Lees verder
  • NEN-EN 15224 (ISO 9001 voor de zorg) onder accreditatie

    In november 2012 is NEN-EN 15224 'Zorg en welzijn - Kwaliteitsmanagementsysteem - Eisen op basis van ISO 9001:2008' gepubliceerd. Deze norm wordt ook 'ISO 9001 voor de zorg' genoemd. Met deze nieuwe norm zijn eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem op basis van ISO 9001 specifiek gemaakt voor de sectoren zorg en welzijn.

    Geplaatst op 11 december 2012

    Lees verder
  • ISO 14001 checklist

    ISO 14001 is de internationale norm voor milieumanagementsystemen. Deze ISO 14001 checklist is toepasbaar bij alle soorten organisaties, zoals groot en klein, profit en non-profit, dienstverlening en industrie.

    Geplaatst op 16 oktober 2012

    Lees verder
  • Herziene versie VCU norm 2011/05

    Per 1 november 2011 is een herziene versie van de VCU Veiligheid en Gezondheid Checklist Uitzendorganisaties van kracht, namelijk de VCU versie 2011/05. De VCU versie 2011/05 vervangt de VCU versie 2007/04. Hieronder vindt u de overgangsregeling en de verschillen tussen beide normen naast elkaar.

    Geplaatst op 21 juni 2012

    Lees verder
  • Opleiding Interne Auditor

    Een auditor dient gekwalificeerd te zijn. Hiervoor kan de (aanstaande) auditor een interne audit cursus volgen. Iedereen kan de opleiding volgen. Er is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is het handig als hij of zij over communicatieve vaardigheden beschikt, vasthoudend is, objectief is en over een analytisch vermogen beschikt.

    Geplaatst op 14 juni 2012

    Lees verder
  • VCA proefexamen

    VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM) Checklist Aannemers. Voor bedrijven die risicovolle werkzaamheden verrichten is het raadzaam een VCA cursus te volgen. De cursussen zijn op diverse plekken in Nederland te volgen.

    Geplaatst op 14 juni 2012

    Lees verder
  • KAM handboek

    KAM staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu. Het KAM handboek is een beschrijving van het managementsysteem van een organisatie. In het handboek wordt beschreven welke procedures gevolgd moeten worden om aan bepaalde (kwaliteits)eisen te voldoen. Daarnaast zijn onder andere taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van medewerkers vastgelegd in het handboek.

    Geplaatst op 14 juni 2012

    Lees verder
  • Nieuwe naam voor Arbeidsinspectie: Inspectie SZW

    Per 1 januari 2012 vormen de oude Arbeidsinspectie, de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) en de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) samen de Inspectie SZW. De Inspectie SZW houdt, naast preventie (voorlichting over rechten en plichten en de gevolgen bij het niet naleven hiervan), onder andere toezicht op en handhaaft de naleving van o.a. de Arbeidsomstandighedenwetgeving. Ook heeft Inspectie SZW een nieuwe website gelanceerd met handige hulpmiddelen om uw bedrijf te verbeteren op het gebied van gevaarlijke stoffen, agressie en geweld, arbeidsrisico's in garages en arbeidsongevallen, en deze te toetsen aan de wet: zelfinspectie.nl Bron: steunpunt RI&E

    Geplaatst op 2 februari 2012

    Lees verder
  • Is een cursus preventiemedewerker verplicht?

    In 2005 is nogal wat onrust ontstaan doordat een aantal collega opleiders de suggestie hebben gewekt dat de cursus preventiemedewerker verplicht zou zijn. Dit heeft zelfs geleid tot kamer vragen van D66 aan toenmalig staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

    Geplaatst op 16 juli 2010

    Lees verder

V-Kam Education werkt(e) onder andere voor:

Meer opdrachtgevers