Ontdek meer op het V-Kam Education blog - Pagina 1

  • Verplichte ISO 27001 certificering Arbodiensten

    Vanaf 1 januari 2020 is het verplicht om samen te werken met een ISO 27001 gecertificeerde leverancier voor arbodiensten. De ISO 27001 is een wereldwijd bekende norm waarmee kan worden aangetoond dat een managementsysteem voldoet aan alle eisen op het gebied van informatiebeveiliging.

    Geplaatst op 17 mei 2019

    Lees verder
  • Ontdek de 5 onmisbare vaardigheden die élke KAM-coördinator nodig heeft!

    Ontdek de 5 onmisbare vaardigheden die élke KAM-coördinator nodig heeft! De functie van KAM-coördinator is een geweldige verantwoordelijkheid, maar ook een serieuze uitdaging. Risicogevoel hebben en in staat zijn om een multidisciplinair team te activeren en motiveren zijn van groot belang, maar er zijn nog meer vaardigheden die je als KAM-coördinator nodig hebt om jouw inspanningen tot een succes te maken. Check de 5 onmisbare vaardigheden voor élke KAM-coördinator en ontdek hoe je deze optimaal kunt inzetten! > Download het gratis e-book  'De 5 onmisbare vaardigheden die élke KAM coördinator nodig heeft!'

    Geplaatst op 13 juni 2018

    Lees verder
  • De 12 gouden interne audit regels

    Als auditor voorzie je het management van belangrijke informatie waarop gestuurd kan worden. Deze 12 gratis audit tips helpen je om het succes van je interne audit te vergroten.

    Geplaatst op 27 december 2017

    Lees verder
  • 6 aanbevelingen voor kwaliteitsprofessionals

    Kwaliteit verhogen, kwaliteit leveren en kwaliteit ademen: steeds meer organisaties hebben op managementniveau een sterk commitment uitgesproken om het kwaliteitsniveau op alle fronten te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek onder top executives en kwaliteitsprofessionals, uitgevoerd door de ASQ en Forbes Insights. In de huidige snelle en digitale economie, moet continuous improvement op alle terreinen en in alle activiteiten van organisaties zijn doorgevoerd.

    Geplaatst op 18 september 2017

    Lees verder
  • De 5 Lean-principes van Womack en Jones

    In hun boek  Lean Thinking  (1996) beschrijven Womack en Jones vijf stappen voor lean werken, gebaseerd op jarenlang onderzoek bij Toyota. Hun vijf stappen vormen nog steeds het vertrekpunt voor het verbeteren van processen. De eerste vier stappen gaan over het ‘Lean doen’. De vijfde stap betreft het nastreven van perfectie en gaat in wezen over ‘Lean zijn’.

    Geplaatst op 13 september 2017

    Lees verder
  • Kwaliteit? Processen verbeteren!

    Kwaliteit komt uit (de uitvoering van) processen, niet uit normen of directiekamers. Is het daarom dat veel organisaties, onder het mom van ‘kwaliteit’ hun processen in kaart brengen? ‘We doen het niet voor het papiertje aan de muur, we willen echt (continu) verbeteren en daarom gaan we beginnen met onze processen in kaart te brengen.’ Hoe vaak heb ik dat niet gehoord?

    Geplaatst op 25 augustus 2017

    Lees verder
  • Kwaliteitsinstrument: Stroomdiagram

    Het stroomdiagram is een instrument voor het helder weergeven van het verloop van een proces. Een stroomdiagram is een plaatje van de afzonderlijke, op elkaar volgende stappen in een proces. Er worden gestandaardiseerde symbolen gebruikt. De Engelse term is process flowchart, of process flow diagram.  Het stroomdiagram is een generieke tool die voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld om een productieproces te beschrijven in een fabriek, of voor het beschrijven van de route die materialen afleggen. Ook kan het gebruikt worden bij het nemen van beslissingen. Je kan dan in kaart brengen welke mensen erbij betrokken zijn of welke procesmaatregelen genomen moeten worden.

    Geplaatst op 10 juli 2017

    Lees verder
  • Problemen oplossen: 5 niet zo voor de hand liggende strategieën

    Problemen oplossen is een integraal onderdeel van alle organisaties. Er wordt vaak veel geld aan besteed om dit vermogen te vergroten. Bijvoorbeeld via training en coaching, communicatie, beloningen e.d. Dat is allemaal prima, maar er zijn nog 5 manieren die – mits goed geïmplementeerd – het vermogen problemen op te lossen sterk vergroten. Ze zijn niet zo bekend, men is zich er niet van bewust, maar ze doen meestal stilletjes hun werk.

    Geplaatst op 5 juli 2017

    Lees verder
  • Implementatie en effect van ISO 9001

    Door de toegenomen wereldwijde concurrentie worden organisaties gedwongen om kwalitatief hoogwaardige producten te produceren en zichzelf continu te verbeteren. Organisaties hebben daar allerlei kwaliteits managementmethoden voor zoals lean, Six Sigma en TQM. De meest gebruikte methode is ISO 9001. Deze norm is sinds de introductie in 1987 door meer dan een miljoen organisaties in 192 landen geïmplementeerd. Onderzoek naar het effect van ISO 9001 laat echter wisselende resultaten zien. Wat is nu de werkelijke invloed van ISO 9001? Basak Manders deed hier een promotie-onderzoek naar. Er werden drie studies uitgevoerd naar de effecten van ISO 9001.

    Geplaatst op 17 mei 2017

    Lees verder
  • Wendbaar inspelen op risico’s en kansen uit de omgeving

    Bedrijven staan steeds meer onder invloed van een storm aan ontwikkelingen in hun omgeving. Hoe goed staat uw bedrijf in verbinding met zijn omgeving? Wat zijn de gevolgen voor de kwaliteit van uw bedrijf en voor de behoeften en tevredenheid van uw klanten en andere stakeholders? De auteurs schetsen de huidige ontwikkelingen en bieden een stappenplan voor een uitgebreide context- en stakeholderanalyse.

    Geplaatst op 10 maart 2017

    Lees verder
  • Wie is de Kwaliteitsmanager 3.0.?

    In het voorjaar van 2016 heeft onze collega, Annelies van der Linde, als afstudeerscriptie  een onderzoek gedaan naar de actuele ontwikkelingen in het vakgebied kwaliteitsmanagement en de betekenis daarvan voor de rol van de kwaliteitsmanager. In deze blog kun je er meer over lezen.

    Geplaatst op 30 november 2016

    Lees verder
  • De 7 rollen van de MVO-manager – En van de kwaliteitsmanager?

    Carola Wijdoogen werd in 2014 verkozen tot MVO-manager van het jaar. Zij werkte vervolgens aan een boek over de rollen en competenties van MVO-managers. Welke rollen zijn herkenbaar voor kwaliteitsmanagers? Wijdogen schreef het boek ‘MVO doe je zo’ op basis van haar eigen ervaringen als eerste duurzaamheidsmanager bij de NS. Het was een nieuwe functie die van tevoren niet volledig was vastgelegd. Ze ging praten met andere MVO-managers in andere organisaties. Door te leren van haar eigen ervaringen en die van collega MVO-managers, kwam ze tot 7 rollen. Ze kreeg daarbij ook steun van wetenschappers, waaronder hoogleraar Jan Jonker van Radboud Universiteit en Eghe Osagie die aan de Wageningen Universiteit promotie-onderzoek doet naar de taakinhoud van MVO-manager, vooral in het MKB.

    Geplaatst op 25 november 2016

    Lees verder
  • Interne audit volgens ISO 9001? Een checklist, voorbeeld en vragenlijst

    Interne audit iso 9001 Een interne audit is een belangrijk instrument voor het management van een onderneming. Bedrijfsprocessen en de doeltreffendheid van het systeem in de praktijk worden onderzocht. Werken alle processen goed volgens de gestelde eisen? Wordt er door medewerkers gewerkt zoals afgesproken en waar zijn eventueel verbeteringen mogelijk? Een gedegen uitgevoerde interne audit geeft antwoord op deze vragen en is een krachtig hulpmiddel om de bestaande processen te beoordelen op hun toegevoegde waarde, zowel voor de organisatie als de klanten.

    Geplaatst op 15 november 2016

    Lees verder
  • Business modellen voor de circulaire economie

    Eerder dit jaar is in de provincies Gelderland en Overijssel een pilotonderzoek uitgevoerd naar business modellen voor de circulaire economie (BMCE). Doel was om te achterhalen wat bedrijven feitelijk doen als zij zeggen in hun bedrijf of waardeketen circulair te organiseren. In het najaar gaat een landelijk onderzoek plaatsvinden. Beide onderzoeken zijn uniek en relevant, want heel voorzichtig zijn we in een transitie terechtgekomen van een lineaire naar een circulaire economie. Hoe die transitie vorm krijgt, wordt ook zichtbaar in een nieuwe generatie business modellen.

    Geplaatst op 4 november 2016

    Lees verder
  • QHSE voor een veilige en gezonde werkplek

    Wat is QHSE? QHSE betekent “Quality, Health, Safety and Environment”, een Engelse term die in het Nederlands staat voor kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu. De betekenis van QHSE wordt in de praktijk vertaald naar het dusdanig vormgeven aan het beleid van een organisatie, zodat voldaan wordt aan de eisen die in de wetgeving op het vlak van arbeidsomstandigheden, kwaliteit en milieu worden gesteld. Hieronder vallen de veiligheid van de medewerkers, hun gezondheid, maar ook de kwaliteit van de producten en diensten die de onderneming levert. QHSE wordt ook wel KAM genoemd. KAM staat voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu. Ook de term QA/QC wordt gebruikt en betekent Quality Assurance / Quality Control.

    Geplaatst op 3 november 2016

    Lees verder

V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers