Ontdek meer op het V-Kam Education blog - Pagina 1

  • Kwaliteitsmanagement in crisistijd volgens de OODA-loop

    Kwaliteitsmanagement in tijden van crisis: een periode om te laten zien dat Kwaliteitsmanagement geen ondergeschoven kindje is, maar veel waarde kan toevoegen –vooral-  in tijden zoals deze. Welk model werkt het beste voor jouw organisatie en welke tools kun je hiervoor gebruiken?  Tijdens het webinar ‘Kwaliteitsmanagement in crisistijd’ neemt Tiemen van der Worp je mee naar het model dat volgens hem het beste werkt – crisis of niet.

    Geplaatst op 8 juli 2020

    Lees verder
  • Risicomanagement in crisistijd

    Risicomanagement in crisistijd: heeft het systeem gefaald?   Risicomanagement in tijden van crisis: de periode om te ontdekken of het huidige systeem werkt of dat er dringend een update nodig is. Hebben we in deze periode belang bij een preventieve aanpak of hadden we daadkrachtiger kunnen zijn? Wat voor kansen zien we op dit moment in onze organisaties ontstaan? Op deze vragen – en meer - is Edwin Martherus ingegaan tijdens het webinar ‘Risicomanagement in crisistijd’. De coronacrisis geplaatst in het risicomanagement perspectief. Allereerst, stelt Edwin, is het een illusie om te denken dat je je goed kunt voorbereiden op een pandemie. “We kennen de risico’s niet, weten niet hoe het virus ‘werkt’, hoe het zich verder ontwikkelt. We weten niet wat de systemische effecten zijn: wat doet een uitbraak met de samenleving? Dat maakt het lastig om van tevoren leidende doelen en normen te stellen. Anders dan wanneer je je als bedrijf voorbereidt op een calimiteit, zoals een grote brand bijvoorbeeld.”

    Geplaatst op 11 juni 2020

    Lees verder
  • #1 ‘QHSE-professional in tijden van crisis’

    Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “We hebben een coronateam opgezet.” Rianne werkt als KAM-coördinator voor Koninklijke van Twist. Een groot bedrijf dat onder andere noodstroomaggregaten levert. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe risico’s met zich mee. “Wij hebben natuurlijk wel een vitaal beroep: denk bijvoorbeeld aan de noodstroomaggregaten in ziekenhuizen. Ik snap dat sommige collega’s zich een beetje opgelaten voelen, om dan naar een risicolocatie te moeten waar mogelijk coronabesmettingen zijn. Toch moet het werk gewoon doorgaan. De noodstroomaggregaat is zeker nu, heel belangrijk!”

    Geplaatst op 25 mei 2020

    Lees verder
  • Gratis webinar: Auditen in crisistijd

    Ben je intern auditor of KAM professional?   In deze bijzondere tijden van het corona crisis ontstaan er allerlei nieuwe situaties. Hoe kan je tijdens deze crisis jouw auditprogramma toch goed blijven uitvoeren? Welke manieren zijn er om vanuit huis toch audits te kunnen uitvoeren? Hoe kan je ‘bewijslast’ online 'zien'? Hoe kan je de interne audit goed voorbereiden als je deze online gaat doen? Vragen waar we jou mee gaan helpen in ons  gratis webinar op donderdag 30 april van 14:00 – 15:00 uur

    Geplaatst op 15 april 2020

    Lees verder
  • #7 ‘QHSE-professional van de toekomst’

    Elke maand zet V-Kam Education een KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “Procedures of lange documenten? Dat gaat niemand lezen.”

    Geplaatst op 3 februari 2020

    Lees verder
  • Verplichte ISO 27001 certificering Arbodiensten

    Vanaf 1 januari 2020 is het verplicht om samen te werken met een ISO 27001 gecertificeerde leverancier voor arbodiensten. De ISO 27001 is een wereldwijd bekende norm waarmee kan worden aangetoond dat een managementsysteem voldoet aan alle eisen op het gebied van informatiebeveiliging.

    Geplaatst op 17 mei 2019

    Lees verder
  • De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator

    De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator KAM-coördinator - en nu? Een uitdagende baan met veel verantwoordelijkheid, een serieuze uitdaging dus! Je ploegt je door norm- en wetwijzigingen heen, hebt een groot risicogevoel en veiligheid staat bij jou voorop. Maar er zijn meer vaardigheden die je als KAM-coördinator nodig hebt om jouw inspanningen tot een succes te maken. Check hier de 5 onmisbare vaardigheden voor élke KAM-coördinator en ontdek hoe je deze optimaal kunt inzetten! Ook lees je hoe jouw KAM-collega’s over dit onderwerp denken: wat is voor hen nou echt een onmisbare vaardigheid in het vak? > Download het gratis e-book  'De 5 onmisbare vaardigheden van élke KAM-coördinator'

    Geplaatst op 13 juni 2018

    Lees verder
  • De 12 gouden interne audit regels

    Als auditor voorzie je het management van belangrijke informatie waarop gestuurd kan worden. Deze 12 gratis audit tips helpen je om het succes van je interne audit te vergroten.

    Geplaatst op 27 december 2017

    Lees verder
  • 6 aanbevelingen voor kwaliteitsprofessionals

    Kwaliteit verhogen, kwaliteit leveren en kwaliteit ademen: steeds meer organisaties hebben op managementniveau een sterk commitment uitgesproken om het kwaliteitsniveau op alle fronten te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek onder top executives en kwaliteitsprofessionals, uitgevoerd door de ASQ en Forbes Insights. In de huidige snelle en digitale economie, moet continuous improvement op alle terreinen en in alle activiteiten van organisaties zijn doorgevoerd.

    Geplaatst op 18 september 2017

    Lees verder
  • De 5 Lean-principes van Womack en Jones

    In hun boek  Lean Thinking  (1996) beschrijven Womack en Jones vijf stappen voor lean werken, gebaseerd op jarenlang onderzoek bij Toyota. Hun vijf stappen vormen nog steeds het vertrekpunt voor het verbeteren van processen. De eerste vier stappen gaan over het ‘Lean doen’. De vijfde stap betreft het nastreven van perfectie en gaat in wezen over ‘Lean zijn’.

    Geplaatst op 13 september 2017

    Lees verder
  • Kwaliteit? Processen verbeteren!

    Kwaliteit komt uit (de uitvoering van) processen, niet uit normen of directiekamers. Is het daarom dat veel organisaties, onder het mom van ‘kwaliteit’ hun processen in kaart brengen? ‘We doen het niet voor het papiertje aan de muur, we willen echt (continu) verbeteren en daarom gaan we beginnen met onze processen in kaart te brengen.’ Hoe vaak heb ik dat niet gehoord?

    Geplaatst op 25 augustus 2017

    Lees verder
  • Kwaliteitsinstrument: Stroomdiagram

    Het stroomdiagram is een instrument voor het helder weergeven van het verloop van een proces. Een stroomdiagram is een plaatje van de afzonderlijke, op elkaar volgende stappen in een proces. Er worden gestandaardiseerde symbolen gebruikt. De Engelse term is process flowchart, of process flow diagram.  Het stroomdiagram is een generieke tool die voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld om een productieproces te beschrijven in een fabriek, of voor het beschrijven van de route die materialen afleggen. Ook kan het gebruikt worden bij het nemen van beslissingen. Je kan dan in kaart brengen welke mensen erbij betrokken zijn of welke procesmaatregelen genomen moeten worden.

    Geplaatst op 10 juli 2017

    Lees verder
  • Problemen oplossen: 5 niet zo voor de hand liggende strategieën

    Problemen oplossen is een integraal onderdeel van alle organisaties. Er wordt vaak veel geld aan besteed om dit vermogen te vergroten. Bijvoorbeeld via training en coaching, communicatie, beloningen e.d. Dat is allemaal prima, maar er zijn nog 5 manieren die – mits goed geïmplementeerd – het vermogen problemen op te lossen sterk vergroten. Ze zijn niet zo bekend, men is zich er niet van bewust, maar ze doen meestal stilletjes hun werk.

    Geplaatst op 5 juli 2017

    Lees verder
  • Implementatie en effect van ISO 9001

    Door de toegenomen wereldwijde concurrentie worden organisaties gedwongen om kwalitatief hoogwaardige producten te produceren en zichzelf continu te verbeteren. Organisaties hebben daar allerlei kwaliteits managementmethoden voor zoals lean, Six Sigma en TQM. De meest gebruikte methode is ISO 9001. Deze norm is sinds de introductie in 1987 door meer dan een miljoen organisaties in 192 landen geïmplementeerd. Onderzoek naar het effect van ISO 9001 laat echter wisselende resultaten zien. Wat is nu de werkelijke invloed van ISO 9001? Basak Manders deed hier een promotie-onderzoek naar. Er werden drie studies uitgevoerd naar de effecten van ISO 9001.

    Geplaatst op 17 mei 2017

    Lees verder
  • Wendbaar inspelen op risico’s en kansen uit de omgeving

    Bedrijven staan steeds meer onder invloed van een storm aan ontwikkelingen in hun omgeving. Hoe goed staat uw bedrijf in verbinding met zijn omgeving? Wat zijn de gevolgen voor de kwaliteit van uw bedrijf en voor de behoeften en tevredenheid van uw klanten en andere stakeholders? De auteurs schetsen de huidige ontwikkelingen en bieden een stappenplan voor een uitgebreide context- en stakeholderanalyse.

    Geplaatst op 10 maart 2017

    Lees verder

V-Kam Education werkt onder andere voor:

Meer opdrachtgevers